Opieka nad innymi to coś, na co zapotrzebowanie nigdy się nie wyczerpie. Biznes związany z opieką nie jest tak sexy jak założenie nowego Facebooka albo stworzenie odkurzacza, który gra melodyjki i łączy się z internetem. Jest spokojniejszy, ale przez to – pewniejszy.

Przedstawiam ostatnią już część pomysłów na biznes, który możesz zacząć w 2019 roku. Któryś z tych pomysłów może być dla Ciebie, ale – to ważne – nie każdy pomysł jest dla każdego.

Jak się dowiedzieć, który jest dla Ciebie najbardziej odpowiedni? Najlepiej przy każdym z tych pomysłów zrobić taki „biznesowy rachunek sumienia”. Może Ci przy tym pomóc Business Canvas, który możesz pobrać tutaj. W skrócie, w każdym biznesie potrzebna jest:

  • dobra znajomość docelowej grupy klientów i jej potrzeb,
  • posiadanie wyjątkowego produktu (usługa też jest produktem),
  • dostęp do dobrego kanału dystrybucji.

Niekoniecznie musisz od razu mieć wszystkie trzy elementy. W praktyce to się prawie nie zdarza. Ale jeżeli masz chociaż jeden – to jest z pewnością podstawa, żeby zacząć planować. Jeżeli masz dwa – masz bardzo duże szanse na sukces.

Jednak jeżeli nie masz żadnego z tych trzech elementów, to może być ciężko. Nie mówię, że się nie uda. Ale rozkręcenie takiego biznesu będzie Cię kosztowało mnóstwo wysiłku, czasu i pieniędzy. I pewnie popełnisz po drodze mnóstwo błędów.

Dlatego raczej namawiam Cię do rozpoczęcia tam, gdzie dysponujesz już jakimiś atutami przynajmniej w jednym z tych obszarów.

Poniżej – ostatnia już lista pomysłów w serii artykułów „Pomysły na biznes 2019”. Poprzednie znajdziesz tutaj, tu i tu.

Opieka nad starszymi osobami

Opieka nad starszymi osobami to potrzeba, z której istnienia często nie zdajemy sobie sprawy. Do czasu. Często okazuje się, że dzieci wynoszą się do innego miasta albo emigrują za granicę i nie ma kto

  • zrobić zakupów
  • pomóc z komputerem i prostymi sprawami technicznymi
  • towarzyszyć w drodze do lekarza.

Świadomie piszę o rzeczach prostych, które nie wymagają fachowej wiedzy medycznej. Wiele z nich może robić każdy, o ile tylko jest cierpliwy i ma miłe usposobienie. Kluczem do zdobycia pierwszych klientów jest przełamanie bariery zaufania. Można to zrobić np. wykorzystując znajomości sąsiedzkie.

Czy w tym są pieniądze? Przecież emerytury są niskie. Jednak finansującym nie musi być wcale podopieczny. Może to być jego córka lub syn, który wyjechał i robi karierę. I wcale mało nie zarabia. Ważne jest, żeby z jednej strony zjednać zaufanie osoby, którą masz się opiekować, a z drugiej dotrzeć do tej, która będzie za Twoje usługi płaciła.

Co ważne, nie sprzedajesz samych swoich godzin. Sprzedajesz towar, jakim jest – powiedzmy wprost – czyste sumienie dziecka. Poczucie, że zaopiekowało się rodzicem najlepiej jak mogło. I tu marże mogą być już zupełnie dobre, pod warunkiem, że przekonująco rozegrasz to marketingowo.

Wyprowadzanie psów i opieka nad zwierzętami

Pies jest członkiem rodziny. Niestety, tylko do czasu, kiedy rodzina chce wyjechać na dwa tygodnie na wczasy. A tam często nie ma warunków do wzięcia zwierzaka. Poza tym nie każdy czas i siłę na codzienne wyprowadzanie psa.

Powiedzenie mówi, że ludzie zawsze wydadzą pieniądze na dzieci i zwierzęta. Możesz to wykorzystać, oferując różny zakres usług – od spacerów z psem do całodobowej opieki na czas wyjazdu, o ile tylko masz u siebie warunki. Średnia cena rynkowa to od 20 do 40 złotych za godzinny spacer, i około 60-80 za całodobowe „przechowanie”. Chociaż w Warszawie i Krakowie stawki mogą być wyższe.

Ale kto mówi, że na raz możesz iść tylko z jednym psem? Jeżeli uda Ci się pogodzić jednocześnie wyprowadzenie kilku psów, okaże się że zarabiasz na godzinę sporo więcej, niż Pan Dyrektor, który Ci to wyprowadzanie zlecił.

Sprzątanie

Hasło „sprzątaczka” raczej nie kojarzy się z biznesem. Jednak każda firma potrzebuje kogoś do sprzątania biura. W skali każdego miasta do posprzątania są codziennie dziesiątki, jeżeli nie setki tysięcy metrów kwadratowych powierzchni.

Wbrew pozorom, znalezienie odpowiedniej osoby lub firmy do sprzątania wcale nie jest łatwe. Oczywiście na pierwsze zapytanie spływa dużo ofert, ale szybko okazuje się, że wielu oferentów sprząta niedokładnie, z biura giną rzeczy, a osoby sprzątające co chwila się zmieniają.

W INSE wydawaliśmy sporo pieniędzy na sprzątanie. Żeby na takiej usłudze uzyskać dobrą marżę, warto, żebyś zrozumiał podstawową rzecz. Zleceniodawca wcale nie płaci za czas osób sprzątających, czyli za Twój podstawowy koszt. Prawdziwe pieniądze płaci za to, żeby:

  • usługa była zrobiona dokładnie,
  • osoby sprzątające były w miarę „niewidzialne” dla innych pracowników,
  • żeby nic nie ginęło, bo to kosztuje nie tylko cenę tych rzeczy, ale też nerwy i czas na wyjaśnianie sytuacji,
  • żeby nie trzeba było co miesiąc poświęcać dwóch godzin pracy na wytłumaczenie specyfiki, którą ma każde biuro.

Inaczej mówiąc, każde kierownictwo firmy ceni sobie święty spokój. Jeżeli jesteś w stanie mu to zapewnić, możesz sobie pozwolić na wyższe ceny niż konkurencja, a co za tym idzie – wyższe zyski.

Pranie dywanów

Usługa prania dywanów jest, wbrew pozorom, czymś innymi niż sprzątanie biur. Może być skierowana również do prywatnych osób. Profesjonalny odkurzacz piorący jest dość drogi i dlatego prawie nikt czegoś takiego nie ma w domu. A przynajmniej raz na rok każdy dywan wymaga wyprania. Dlatego właśnie to jest obszar na prowadzenie własnej działalności.

Na moim osiedlu, na którym mieszka około 60 tysięcy mieszkańców, z powodzeniem funkcjonują trzy takie firmy. Są to firmy jednoosobowe, ale o ile wiem, w każdym przypadku jest to podstawowa praca, która zapewnia zupełnie dobre pieniądze.

Który pomysł na biznes jest dla Ciebie?

Bardzo będę się cieszył, jeżeli w którymś z odcinków cyklu znajdziesz pomysł na swoją przyszłą firmę. Jednak jeżeli żaden z pomysłów Ci w sposób oczywisty nie podpasuje, pomyśl na spokojnie. Zrób swój „biznesowy rachunek sumienia”, o którym mówiłem na początku.

Jeżeli do któregoś pomysłu na biznes masz przynajmniej jeden z trzech elementów: znajomość grupy docelowej, wyjątkowy produkt lub kanał dystrybucji, to właśnie ten pomysł może być dla Ciebie. Pozostałe elementy będzie trzeba sobie wypracować.

Wcale nie mówię, że będzie łatwo, albo bez kosztów, albo bez poświęconego wysiłku.

Ale wierzę, że Ci się uda 🙂

PS. To jest czwarty, ostatni odcinek cyklu Pomysły na biznes 2019. Jeżeli chcesz mieć pełną listę inspiracji biznesowych na 2019 rok, tu jest ich pełna lista:

Powodzenia! 🙂

 

Jak oceniasz ten artykuł?
Po co to czytać??Nadal słabyPrzeciętnyDosyć dobrySuper!
(4 ocen, średnia: 4,00)

Loading...

Źródła zdjęć: Unsplash.com, Pexels.com, Pixabay.com