Strategie dwóch oceanów

[sc name=”pobierz”]

[sc name=”wydrukuj”]

Jak się dowiedzieć, czy znajdę klientów?

Który pomysł jest dla mnie najlepszy?

 

A teraz weź swój Diagram Zysku i Biznesowy Rachunek Sumienia z poprzednich lekcji. Jeżeli coś ci w międzyczasie przyszło do głowy, teraz jest dobry moment, żeby coś do nich dopisać i zaktualizować je.

Wydrukuj Bilans Osobisty, który jest do pobrania tutaj.

Jeżeli wolisz pracować na komputerze, tutaj przygotowałem również jego wersje:

Zanim napiszę szczegółową instrukcję, jak pracować z Bilansem Osobistym, pokażę ci na moim przykładzie, jak przygotowywałem się do stworzenia bloga Zarabianie na śniadanie. Bo pomimo tego, że ten blog na razie nie zarabia, to jednak od początku pomyślany był jako projekt biznesowy.

Przykład – blog Zarabianie na śniadanie

Tak wygląda Diagram Zysku, który stworzyłem już dawno temu. Pracowałem wtedy na znacznie starszej jego wersji, ale elementy składowe były takie same.

Teraz wziąłem z Diagramu Zysku Klientów, Marketing i Sprzedaż, i umieściłem je w Bilansie Osobistym. Opisałem też w polu „Mój biznes”, z jakich kółek i śrubek będzie się składał blog.

Potem w okrągłym polu na środku Moje aktywa przeniosłem z Biznesowego Rachunku Sumienia wszystko to, co wydawało mi się powiązane z takim blogiem i jego klientami. Efekt wyszedł taki:

Teraz pozostało połączyć elementy nowego biznesu (czyli zawartość 4 pól po bokach) z moim doświadczeniem i wiedzą (czyli pole Moja aktywa na środku). Zrobiłem to strzałkami, ale każdy inny sposób też jest dobry. Możesz np. kupić zestaw kolorowych kredek i oznaczać pary przy pomocy kolorów.

Efekt wyszedł taki:

Co z tego wyniknęło? Całkiem sporo.

  • Zwróć uwagę, że większość elementów bloga (czyli wszystko to, co jest w polach Klienci, Marketing, Sprzedaż i Mój biznes) łączy się z czymś, co robiłem wcześniej lub na czym się znam.
  • Na kilku rzeczach się kompletnie nie znałem, kiedy zaczynałem bloga. Zwłaszcza regularne publikowanie na Facebooku jest ciągle czymś, z czym mam ogromne problemy.
  • Bardzo dużo czasu zajęło mi nauczenie się robienia filmów na YouTube. Jednocześnie to doświadczenie zaprocentowało teraz – kiedy musiałem nagrać filmy do tego kursu 🙂
  • Szczególnie dużo dało mi prowadzenie Berrolii. Była ona pierwszym biznesem, który tak długo prowadziłem sam (no, prawie sam). Nauczyłem się stawiać strony na WordPressie, prowadzić sklep internetowy i zdobyłem mnóstwo doświadczeń, którymi mogę się dzielić na blogu.

Jak widzisz, blog Zarabianie na śniadanie był bardzo przemyślanym projektem, w którym połączyłem wiele wiedzy i doświadczeń, które miałem już wcześniej. Bez tego byłoby znacznie trudniej. Ale jednocześnie wielu rzeczy musiałem się nauczyć – i to też się udało.

Jeżeli ci się to do czegoś przyda (bo czasem łatwiej modyfikować, niż tworzyć od nowa), tutaj możesz pobrać moją wersję Bilansu Osobistego w wersjach PowerPoint i Keynote.

Teraz twoja kolej

Ok, dosyć o mnie. Mam nadzieję, że dało ci to wyobrażenie zadania, które teraz stoi przed tobą.

  1. Z Diagramu Zysku przenieś Klientów, Marketing i Sprzedaż.
  2. Pojawiło się nowe pole: Twój biznes. Wymień w nim elementy, które są niezbędne, żeby twój biznes miał pierwsze przychody. Inaczej: Z czego ma się składać twoja firma?
  3. Z Biznesowego Rachunku Sumienia weź te doświadczenia i umiejętności, które się przydadzą w tworzeniu nowego biznesu.
    Wpisz je w pole Twoje aktywa.
  4. Teraz połącz strzałkami elementy pola Twoje aktywa z wszystkim, z czym da się je połączyć. Ewentualnie pozaznaczaj kolorami.

Zobaczysz teraz, ile elementów twojego nowego biznesu łączy się z tym, co umiesz i na czym się znasz.

  • Nie wszystkie? Nie martw się. Niektóre da się zlecić albo ich nauczyć. ?
  • Prawie nic? To może znaczyć, że bierzesz się za biznes, o którym nie masz pojęcia. Zastanów się, czy nie lepiej poszukać czegoś bliżej twoich umiejętności i zainteresowań.
  • Wszystkie? Doskonale! Nie ma na co czekać. Bierz się do roboty! ?