„Czy to jest dobry pomysł na biznes?” „Jak ci się podoba biznes X?” „Słyszałem o biznesie Y. Wchodzić w to?” Takich pytań dostaję mnóstwo. Jak na nie odpowiedzieć? Jak wybrać właściwy pomysł na biznes?

Pomysły na biznes nas otaczają. Jeżeli czytasz mojego bloga, to pewnie już myślisz o tym, czym by się tu zająć. Może handel na Allegro? A może na Amazonie? A może domowy catering albo kolekcja ubrań dla dzieci?

Robi się tego cała długa lista. Albo odwrotnie: nie lista, tylko jeden pomysł na biznes wchodzi ci w głowę i nie chce wyjść. I drąży, i męczy. I męczy też pytanie: czy to jest TEN pomysł? Czy zarobi na siebie – i jeszcze na ciebie? Czy dasz radę?

Jak wybrać DOBRY pomysł na biznes?

Znam dwóch przedsiębiorców, którzy weszli w biznes gastronomiczny. Jednemu idzie dość średnio – prowadzi ekskluzywną w założeniu kawiarnię, w której nie ma za wielu klientów. Taki klon Starbucksa. Po trzech latach prowadzenia biznesu wychodzi na lekki plus, ale tak naprawdę niewiele go dzieli od zera.  O ile wiem, nie przetrwa koronawirusa.

Drugi zaczął od domowych obiadów z dowozem. Był konkurencyjny cenowo i miał dobrą ofertę. Teraz robi catering dietetyczny, obiady domowe i ma punkty z hamburgerami jako franczyzę. Zatrudnia kilkadziesiąt osób, a po tempie zmieniania samochodów widzę, że biznes naprawdę żre.

Czym oni się różnią?

Wcale nie pomysłem na biznes. Ich biznesy trochę się różnią, ale obaj tak naprawdę robią coś podobnego. Obaj weszli w gastronomię.

Ale różnią się punktem wyjścia. Ten pierwszy rzucił pracę w korpo, żeby zrealizować swoje marzenie – otworzyć kawiarnię.

Ten drugi pracował długo w pubach w Anglii. Potem był menedżerem kolejno w McDonalds’ie i dwóch restauracjach. Inaczej mówiąc – zaczynał z osobistym kapitałem wiedzy. Kiedy zaczynał swoje obiady domowe, wiedział wszystko o branży gastronomicznej. Wiedział, jakie są grupy klientów, gdzie ich szukać i jakie mają potrzeby.

Dobry pomysł to nie sam pomysł

Dobry biznes składa się z dwóch elementów:

  • dobrego pomysłu
  • twojego kapitału osobistego, który pozwoli ci ten pomysł zrealizować.

Co się dzieje, kiedy pracownik działu finansów w korporacji postanawia „rzucić wszystko” i prowadzić agroturystykę w Bieszczadach? Jeżeli nie ma żadnego doświadczenia w prowadzeniu takiej działalności, to 90% przypadków kończy się źle. Popełnia szkolne błędy:

  • robi drogo to, co można zrobić tanio,
  • wybiera złą lokalizację – taką, jaka mu się podoba, zamiast takiej, którą lubi większość turystów
  • robi salę jadalną na 25 osób, która nie może przyjąć większości wycieczek (bo autokary mają 40 miejsc).

Mam swoje podobne doświadczenia przy robieniu Berrolii. Ostatecznie wyszła z tego fajna firma i produkt, który kupują klienci na całym świecie. Jednak zeszło mi na to masa czasu, inwestycja przekroczyła w pewnym momencie 120 tysięcy i zupełnie nie wiedziałem, czy to się w ogóle zwróci.

A wszystko dlatego, że wszedłem w robienie produktu fizycznego. W działkę, o której nie miałem pojęcia. Nie miałem ani doświadczenia w produkcji, ani wykształcenia inżynierskiego.

Twój kapitał osobisty jest najważniejszy

Twój kapitał osobisty to cała twoja wiedza, umiejętności i doświadczenie, z którymi wchodzisz w nowy biznes. Dobry pomysł na biznes nie wystarczy.

Jeżeli zaczniesz biznes całkowicie poza obszarem twojego kapitału osobistego, czeka cię walka. Będziesz jak ten mój znajomy, który rzucił korpo i założył kawiarnię. I popełnił błędy chyba w każdym możliwym obszarze działalności gospodarczej, jaki tylko mógł wymyślić.

Skąd się bierze kapitał osobisty? Z różnych rzeczy

  • z doświadczenia w różnych pracach, nawet tych drobnych, które podejmowałeś jako nastolatek
  • z wykształcenia
  • od ludzi których znasz – bo znasz ich potrzeby, a to oni mogą być twoimi przyszłymi klientami
  • z twojego hobby
  • z różnych umiejętności, czasem zaskakujących (jak umiejętność szycia albo przewidywania pogody)

Jak go zdiagnozować? Przygotowałem do tego Biznesowy Rachunek Sumienia. Przy jego pomocy zdiagnozujesz wszystkie swoje obszary doświadczenia i umiejętności. Również takie, z których pewnie nie zdajesz sobie sprawy. Bo każdy z nas ma duży potencjał, którego nie jest świadomy.

Ten Biznesowy Rachunek sumienia jest częścią kursu Pomysł na biznes. Ale o kursie za chwilę.

Kiedy już dokładnie poznasz swoje plusy – czyli właśnie kapitał osobisty – będzie ci znacznie łatwiej wybrać biznes, w którym osiągniesz sukces. To nie znaczy, że sukces masz gwarantowany. To jest biznes i tu żadnych gwarancji nie ma.

Ale kiedy wejdziesz w biznes, który już częściowo znasz (jako klient, jako podwykonawca albo ktoś, kto dobrze zna  klientów), masz dużo większe szanse sukcesu.

Jak poznać swój kapitał osobisty? I jak go połączyć z pomysłem na biznes?

Często aż mnie boli, jak mądrzy ludzie marnują swój potencjał. Bo próbują lecieć w kosmos, podczas gdy naprawdę dobrze znają się np na nieruchomościach – i na nich mogliby zrobić ogromne pieniądze. Jak próbują zakładać lanserskie kawiarnie, zamiast dobrze działające i zarabiające ogromne pieniądze biura księgowe.

Być może ty też jesteś o krok od zmarnowania swojego potencjału. Bo usłyszałeś, że „na Allegro się dobrze zarabia” albo że „handel na Amazon to, normalnie, pieniążki same wpadają”.

Dlatego usiadłem i nagrałem kurs Pomysł na biznes.

Kurs, który przeprowadzi cię

  • od stanu fascynacji jednym, przypadkowym pomysłem, który najprawdopodobniej skończy się dla ciebie źle
  • do momentu, w którym wygenerujesz listę solidnych pomysłów i z nich wybierzesz jeden – ten mocno oparty na twoim kapitale osobistym. Taki, który da ci największe szanse powodzenia.


Część 0. Wprowadzenie (Ta część jest dostępna dla każdego, również bez konieczności kupienia dostępu do kursu)

Tu się poznamy. Mówię o samym kursie, o sobie i o tym, jakie strategie ja sam stosowałem do wymyślania kolejnych pomysłów na biznes. W tym module są dwie lekcje:

❓Jak jest zbudowany kurs i jak z niego korzystać
?‍?Skąd brałem pomysły do moich własnych biznesów?

Przejdź do modułu

 

Część 1. Zacznij

Najważniejszy jest dobry początek. I dobre nastawienie. Tutaj razem popracujemy nad jednym i drugim. Powalczymy z prokrastynacją, razem zrobimy Biznesowy Rachunek Sumienia i nauczymy się, że pomysł na biznes to coś więcej niż "będę hodował pszczoły w Bieszczadach".

?Po co ci biznes? Twoje cele i najważniejsze cechy firmy, którą chcesz założyć
?Zrób pierwszy krok. Stwórz sobie warunki do pracy nad własną firmą
?Pomysł skrojony na miarę, czyli Biznesowy Rachunek Sumienia
⤯Diagram zysku, czyli jak zapisywać kompletne pomysły na biznes
?‍?‍?Kiedy nie jesteś sam. Jak efektywnie pracować nad pomysłami, kiedy masz wspólników

Przejdź do modułu

 

Część 2. Strategie kreatywne

Teraz przechodzimy do generowania pomysłów na biznes. Nie pomysłów-Januszy typu "na choinkach jest podobno 100% przebitki". Pomysłów, które są mocno osadzone w rynku, w tobie i w potrzebach klientów. Posługujemy się do tego celu kilkoma sprawdzonymi strategiami. Które jednak wymagają dłuższego wyjaśnienia, jeżeli mają dać efekt. 

?Pasja. Prawdopodobnie najgorsza strategia
?Hobby, czyli zarabiaj na rzeczach, w których jesteś dobry
?Własna potrzeba to dobra inspiracja - ale nie zawsze
⛑Outsourcing ma potencjał
?Jak mądrze kopiować cudze modele biznesowe. I które warto.
??‍?Franczyza – wszystko, co warto wiedzieć o kupowaniu modeli biznesowych

Przejdź do modułu

 

Część 3. Strategie kreatywne. Poziom zaawansowany

Czujesz się już komfortowo? Teraz weźmiemy szerszy rozmach. Wygenerujemy pomysły, które pozwolą ci zajrzeć w obszary, o których wcześniej nie myślałeś. Nadal realne. Nadal osadzone w twoim kapitale osobistym - ale dalej idące. Jeżeli szukasz pomysłu na naprawdę dużą firmę - szukaj tutaj.

?Przestrzeń dobrze/tanio/szybko
?Wymyśl nazwę i opakuj, czyli technika mistrzów
?Ludzie, którzy nie mają czasu
?Ekologicznie
?Żyj w przyszłości, czyli metoda Zuckerberga
❤️Podstawowe potrzeby każdego człowieka
?Pomysły drugiego poziomu

Przejdź do modułu

 

Część 4. Który pomysł jest dla mnie?

Teraz masz już listę pomysłów. Pora na wybór. Pomogę ci odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytania: czy ten pomysł jest dobry, czy znajdę klientów i czy sobie poradzę. 

?Strategie dwóch oceanów
?Skąd mam wiedzieć, czy znajdę klientów?
?‍?Który pomysł jest dla mnie?

Przejdź do modułu

 

Uwaga: niektóre z tych treści są dostępne za darmo. Żeby mieć dostęp do wszystkich, proszę cię o wpłatę 197 zł. Dużo? Nie. 13 lat temu, kiedy zaczynałem, bez wahania zapłaciłbym taką kwotę za możliwość sprawdzenia, czy wchodzę w dobry biznes.

A 20 zł z każdej takiej wpłaty przeznaczam zawsze na Akademię Przyszłości, dzięki której dzieciaki z kiepskich rodzin mają trochę lepszy start w życie.

Tu możesz uzyskać dostęp do kursu:

Jeżeli coś nie jest jasne albo masz do mnie jakieś pytania dotyczące kursu, śmiało pisz do mnie na maila michal@zarabianienasniadanie.pl