Pomysły na biznes 2019. 1: Dla tych, którzy mają całkiem „zwykłe” umiejętności

2018-12-05T08:33:06+00:00

Pomysł na biznes nie musi być najbardziej wyrafinowaną, najbardziej odjechaną rzeczą, o jakiej pomyślisz. To może być też coś prostego, co będziesz robić po prostu trochę lepiej niż inni. A z czasem nawet prosty pomysł może urosnąć do dużych rozmiarów. 

W rozmowie studentka powiedziała mi ostatnio, że chciałaby założyć coś swojego, ale nie ma pomysłu i pieniędzy. Postanowiłem złożyć listę pomysłów na biznes, który może prowadzić prawie każdy. Wszystkie mają te same zalety:

  • praktycznie nie wymagają kapitału na start,
  • opierają się na umiejętnościach, które ma bardzo wiele osób (może Ty też?),
  • są realne – w każdym przypadku znam przynajmniej jedną osobę, która taki biznes prowadzi,
  • możesz je zacząć po godzinach, jako dodatek do pracy czy studiów.

Dzisiaj pokazuję pierwszy odcinek. To są pomysły na biznes dla tych, którzy mają już pewne umiejętności. W tym sensie nie są one tak zupełnie dla każdego. Jednocześnie fotografowanie, kosmetyka samochodów czy kładzenie gładzi to są rzeczy, na którym akurat możesz się znać. I to nie znaczy, że masz z tego doktorat 😉 Wystarczą zupełnie zwykłe umiejętności, które każdy z nas nabywa robiąc na codzień rzeczy dla siebie czy dla znajomych.

Fakt, że nie każdy Polak to umie powoduje, że już na starcie masz pewną przewagę i spore szanse na sukces. Nie myślałeś, że to może być biznes?

Biżuteria

Robienie kolczyków, broszek i wisiorków z prostych, dostępnych materiałów to pomysł, który nigdy się nie kończy. Widać, ile się tego sprzedaje na Etsy, Allegro, Pakamerze, czy wreszcie na straganach w każdym turystycznym miejscu.

Warto pamiętać, że konkurencja jest duża i dlatego trudno będzie na tym zrobić wielki biznes z dnia na dzień. Kluczem do sukcesu są kanały sprzedaży. Na początku największy sens ma zacząć od znajomych, bo to Twoi naturalni odbiorcy. Jednak jeżeli pójdzie wśród nich fama, że robisz fajne rzeczy, to z czasem może stać się Twoim zupełnie poważnym źródłem dodatkowego dochodu. I znam przypadek dziewczyny, u której hobbystyczne robienie kolczyków dla znajomych w ciągu kilku lat przemieniło się w jej główne źródło zarabiania.

Auto detailing

Nie każdy umie ładnie „zrobić” auto. A na pewno nie każdy ma na to czas. Ja na przykład nie mam do tego też cierpliwości i umiejętności manualnych. A każdy, nawet stary samochód dostaje nowego życia po dokładnym wyczyszczeniu i precyzyjnym nałożeniu powłoki ceramicznej. Jeżeli dodasz do tego odkurzacz piorący do czyszczenia tapicerki, to masz gotowy pakiet usług.

Czy ktoś tego potrzebuje? Nie wiem. Ale wiem, że jak ostatnio próbowałem zamówić takie czyszczenie, to najbliższy dostępny termin na Bałutach był za trzy tygodnie 😉

Taki auto detailing bardzo dobrze się fotografuje i ładnie sprzedaje w mediach społecznościowych. Jeżeli zrobisz naprawdę dobrze kilka samochodów, to o Twoją reklamę zadbają już Twoi klienci. Będą zdjęcia swoich ukochanych aut udostępniać, aż miło!

Paznokcie hybrydowe

Możesz pomyśleć – co to za wielka filozofia? Co to za pomysł na biznes? Przecież pomalować paznokcie i zrobić makijaż potrafi każda kobieta. Okazuje się… że nie. Na pewno nie każda potrafi zrobić paznokcie hybrydowe. To wymaga odpowiedniego sprzętu i wprawy. Poza tym nie każdy ma umiejętności manualne i nie każdy ma czas. Części kobiet zwyczajnie łatwiej jest zapłacić i mieć święty spokój.

Czy na to jest zapotrzebowanie? Oczywiście. Potwierdzeniem są kolejki nawet w małych i mało znanych gabinetach. Trzeba się do nich umawiać z 1-2 tygodniowym wyprzedzeniem. Znam dziewczynę, która po dwóch latach robienia paznokci po godzinach założyła gabinet – i ma taki popyt, że od razu musiała zatrudnić pracownika.

Ile to kosztuje? Podstawowy, pełny zestaw kupisz na Allegro już za 300 zł. I to w zasadzie tyle. Najczęściej zaczyna się taką działalność, robiąc ją w domu klientek, więc na początek nie trzeba inwestować w lokal.

Prace remontowe

Próbowałeś znaleźć człowieka lub ekipę do remontu? Dobre brygady mają terminy zajęte na co najmniej rok naprzód. Właśnie dlatego to jest doskonały pomysł na biznes, dla którego nawet nie potrzebujesz robić badania rynku. Ta potrzeba po prostu cały czas istnieje.

Więc jeżeli umiesz położyć gładź, kafelki i osadzić drzwi, to wiele nie potrzebujesz. Wystarczy kilku zadowolonych klientów i kolejnych będziesz mieć już z polecenia.

Wiesz, jaki problem ma większość ekip budowlanych, nawet tych dobrych? Dwa podstawowe to nie dotrzymywanie terminów i nieumiejętność rozmawiania z klientami. Przysłowiowy „pan Kazio” często w ogóle nie umie posługiwać się językiem, jakim operują jego klienci. Zwłaszcza klienci po studiach. Większość ekip nie ma nawet profilu na Facebooku. Inaczej mówiąc – w budowlance sprzedaż i obsługa klienta leży i kwiczy. Jeżeli potrafisz tu osiągnąć przewagę, to jest bardzo dobry punkt wyjścia.

A jeżeli jesteś kobietą? To co z tego. Zupełnie nie wiem, skąd się wzięło przekonanie, że to praca tylko dla mężczyzn. Wiele rzeczy wcale nie wymaga wielkiej siły fizycznej. Za to przy pracach wykończeniowych, za które stawki są najwyższe, potrzebna jest przede wszystkim uwaga i dokładność. Jeżeli do tego masz poczucie stylu, potrafisz dobierać kolory i doradzić to i owo, to możesz mieć dużą przewagę nad typowo „męskimi” ekipami.

Znajomy, który zarządza nieruchomościami na wynajem powiedział mi ostatnio: „W tym biznesie klucz do sukcesu to sprawdzona ekipa remontowa.” Czy trzeba lepszej rekomendacji, że taka działalność jest bardzo potrzebna na rynku? 😉

Fotografia ślubna i komunijna

Ludzie są próżni i uwielbiają być fotografowani 🙂 Często wystarczą do tego dość elementarne umiejętności. Nie wierzysz? Obejrzyj portfolio na stronach różnych lokalnych fotografów. Nie zrobisz takich zdjęć? Ok, na pewno nie od razu dorównasz tym najlepszym. Jednak zanim pogrążysz się w kompleksach pamiętaj, że:

  • każdy fotograf do portfolio wstawia tylko najlepsze zdjęcia. Na każde doskonałe, które znajdziesz na jego stronie, przypada dziesięć innych, zupełnie przeciętnych.
  • większość Twoich klientów to nie są artyści. Zupełnie wystarczy im, żeby zdjęcie było dobrze oświetlone a kolory – wystarczająco nasycone 😉

Myślisz może, że na rynku nie ma miejsca dla kolejnych fotografów? Spokojnie. Pomyśl, ile osób bierze ślub – lub przystępuje do pierwszej komunii w każdy wiosenny weekend. Nie ma w Twoim mieście tylu fotografów, żeby to wszystko obsłużyć. Znajdzie się miejsce i dla Ciebie, zwłaszcza, jeżeli potraktujesz to jako pracę dodatkową. A jeżeli nadal nie masz przekonania do swoich umiejętności, to

  • zapisz się na kurs fotografii ślubnej,
  • zrób kilka sesji za darmo, jako drugi fotograf. Sprawdzisz się w akcji, a przy okazji zdobędziesz pierwsze zdjęcia do portfolio. (Wtedy koniecznie pamiętaj o uzyskaniu na piśmie odpowiednich zgód od osób fotografowanych.)

Jak to się ma do dużego biznesu?

Może właśnie pomyślałeś: ale to są jakieś drobiazgi, to nie jest prawdziwy biznes. Nieprawda. Każdą z tych działalności możesz rozwinąć do sporych rozmiarów, jeżeli od początku przystąpisz do pracy z takim zamiarem. Jeżeli zapewnisz:

  • dobrą obsługę klienta,
  • stałą, wysoką jakość tego, co oferujesz,
  • kanały marketingowe zdobywania nowych klientów,

to z czasem okaże się, że się nie wyrabiasz. I że trzeba będzie zatrudnić pracowników. A to jest już klucz do skalowania biznesu.

Za tydzień – kolejna porcja pomysłów na biznes. Będą to pomysły dla tych, którzy mają zmysł plastyczny i wyczucie stylu.

 

Jak oceniasz ten artykuł?
Po co to czytać??Nadal słabyPrzeciętnyDosyć dobrySuper!
(5 ocen, średnia: 4,00)

Loading...

Leave A Comment