Nie każda forma działalności gospodarczej to od razu obowiązek rejestracji i płacenia ZUSu. Od niewielkich dochodów zapłacisz tylko 18% podatku i unikniesz formalności. Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) jest doskonałym sposobem na sprawdzenie, czy Twój pomysł na biznes ma sens.
Największym możliwym problemem Twojej firmy jest brak klientów. Nie formalności, nie podatki, nie wysokie koszty. Tym, co zabija większość biznesów jest prosty problem: nikt nie potrzebuje tego, co one oferują.
Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy Twój pomysł na biznes ma sens, jest – spróbować sprzedawać. Czyli stworzyć produkt w jego minimalnej wersji (tak zwany Minimum Viable Product – więcej pisałem o nim tutaj) i wystawić na sprzedaż. Nie wystarczy popytać znajomych, czy produkt im się podoba. Mogą mówić, że się podoba, a i tak nie kupić.
Najlepszą metodą przetestowania Twojego pomysłu na fizyczny produkt jest:
- stworzyć kilka sztuk
- zrobić baaaardzo fajne zdjęcia (ten punkt jest kluczowy)
- wystawić na Facebooku, Instagramie czy zrobić prosty sklep internetowy
- zainwestować kilka złociszy w reklamy, żeby trochę osób zobaczyło Twój produkt.
Jeżeli kilka osób kliknie Kup Teraz i realnie zapłaci – wtedy masz twardy dowód, że warto drążyć dalej.
A co z formalnościami?
Otóż to. Nie musisz wtedy wcale rejestrować działalności w urzędzie skarbowym, ZUSie i CEIDG (to jest taki rejestr przedsiębiorców).
Tak przy okazji: napisałem książkę. Jeżeli masz więcej niż 10.000 zł oszczędności, jej przeczytanie Ci się opłaci
Majątek jak skała. Jedyna książka o tym, jak w praktyce ochronić swoje oszczędności przed inflacją. Same konkrety. Bez ściemy
Jeżeli Twoje przychody nie przekroczą 1050 złotych miesięcznie (oblicza się to jako połowę minimalnego wynagrodzenia), to nie musisz załatwiać praktycznie żadnych formalności.
Prowadzisz wtedy działalność nierejestrowaną.
Małe wyjaśnienie. Urzędowa nazwa to działalność nierejestrowa. Jednak prawie wszyscy używają „nierejestrowana”, więc nie będę szedł pod prąd 🙂
Przede wszystkim, nie musisz w ogóle rejestrować swojej firmy. I to jest najważniejsze. I jeszcze raz najważniejsze.
Dlaczego? Bo wtedy możesz skupić się na tym, czy Twój pomysł w ogóle ma sens. Na produkcie. Na przekazie reklamowym. Na UVP. Na zdjęciach.Formalności możesz zostawić sobie na później, jak już się okaże, że klienci na pewno chcą tego, co im chcesz sprzedać.
Nie każdy pomysł na biznes jest dobry. Jak znaleźć właściwy? Zrobiłem o tym krótki kurs PERFEKCYJNY pomysł na biznes.
Ok. Ale jest kilka rzeczy, które jednak trzeba ogarnąć.
- Podstawową formalnością jest rejestr przychodów. To nic groźnego, wystarczy dość prosta tabelka. Trzeba w nią wpisywać sprzedaż dla kolejnych klientów.
- Nie musisz wystawiać faktur, chyba że kupujący Cię o taką fakturę poprosi. Nie jest to nic skomplikowanego, wystarczy prosty dokument w Wordzie z kolejną numeracją.
Żeby sobie ułatwić życie, zapisz się na mój newsletter. W pakiecie powitalnym otrzymasz gotową tabelkę do rejestrowania przychodów i formatkę do wystawienia faktury. I to wystarczy.
Obowiązki przy sprzedaży przez internet
Jeżeli będziesz coś sprzedawać, masz jeszcze kilka obowiązków:
- Jeżeli sprzedajesz przez internet, Twoi klienci muszą mieć prawo zwrotu towaru przez co najmniej 14 dni (nazywa się to prawem do odstąpienia od umowy).
- Musisz zapewnić gwarancję, czyli w praktyce naprawę lub wymianę produktu, jeżeli coś w nim nie działa.
Dodam coś od siebie. Te dwie rzeczy powyżej tak naprawdę nie są przykrym obowiązkiem. To Twoi najwięksi sprzymierzeńcy. No bo postaw sie na chwilę w sytuacji kupującego. Nie ma Twojego produktu w rękach. Nie zna Cię. I tak pewnie ma obawy, że uciekniesz z jego pieniędzmi (chociaż to już coraz mniej, bo ludzie przyzwyczajają się do kupowania online). Zaoferowanie zwrotu i gwarancji jest przynajmniej częściowo sposobem na to, żeby zmniejszyć te jego obawy.
Dlatego w Berrolii od razu było dla mnie jasne, że chcę zaoferować znacznie dłuższy okres zwrotu – 90 dni. Podobnie, gwarancję oferujemy w nieograniczonym zakresie. Mogę sobie na to pozwolić, bo sam dokładnie wiem, jak jest robiony produkt i wiem, że nie ma prawa się w nim nic samo zepsuć. Oczywiście, na niektóre rzeczy (np. zawierające elementy elektroniczne) nie da się zaproponować dożywotniej gwarancji. Jednak długi okres gwarancyjny mocno uwiarygodni Cię w oczach klientów. Dlatego warto poszaleć i z gwarancją, i z prawem zwrotu.
A przy okazji... Na tym blogu piszę sporo o zakładaniu firmy. Sam założyłem od zera firmę Berrolia, która robi wypasione samochodowe uchwyty na telefon.
Reszta formalności
Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Jeżeli prowadzisz działalność nierejestrową, to nie dotyczy Cię też większość pozostałych formalności.
Działalność nierejestrowana a VAT
Raczej nie będziesz płatnikiem VAT, bo przy tak małych przychodach automatycznie korzystasz ze zwolnienia. Zwolnienie to nazywa się podmiotowe i dotyczy wszystkich firm, które w ciągu roku mają przychody mniejsze niż 200.000 zł. Oczywiście możesz z tego zwolnienia zrezygnować i zarejestrować się jako płatnik VAT. Ale nie warto. Nie warto przede wszystkim dlatego, żeby nie tracić z oczu Twojego celu – przetestowania pomysłu na biznes na żywych, płacących klientach. Jeżeli zaczniesz się bawić w VATy i różne takie inne historie, to część energii puszczasz nie tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.
Są pewne wyjątki. Z zasady podatek ten dotyczy kilku rodzajów działalności i w tych przypadkach – sorry – trzeba się zarejestrować jako płatnik VAT. Są to:
- usługi doradcze,
- usługi prawne,
- usługi jubilerskie,
- sprzedaż wszystkiego, co jest objęte akcyzą, czyli papierosów, alkoholu, benzyny i jeszcze kilku nietypowych rzeczy.
Jeżeli chcesz sprzedawać kolczyki z modeliny albo śmieszne figurki z miedzi, to nie przejmuj się – nie świadczysz jeszcze usług jubilerskich i nie podlegasz VAT. (Marta, pozdrawiam :))Schody zaczynają się, kiedy używasz kamieni albo metali szlachetnych. Według różnych interpretacji, VAT Cię wtedy obowiązuje. Po szczegóły najlepiej zadzwonić na Krajową Informację Podatkową (22 330 03 30). Serio. Ludzie, którzy tam pracują, naprawdę wiedzą, co robią i mam z nimi prawie same dobre doświadczenia.
Księgowość
Jeżeli ogarniasz wypełnianie zwykłego PIT-u, to nie potrzebujesz księgowej. Kropka.
I to też jest bardzo dobra wiadomość. Uproszczona księgowość kosztuje od 100 zł wzwyż miesięcznie i rodzi kolejne wyzwania: wybranie księgowej, komunikacja, pamiętanie o płatnościach. Lepiej przeznacz ten czas na pracowanie nad swoją ofertą.
Kasa fiskalna
Prowadząc działalność nierejestrowaną nie potrzebujesz też kasy fiskalnej, bo nie przekraczasz limitu 20.000 zł przychodu rocznie. No, chyba, że prowadzisz działalność, dla której kasa jest obowiązkowa. Jest to przede wszystkim:
- mechanika samochodowa
- fryzjerstwo
- gastronomia.
Pełną listę działalności, przy których wymagana jest kasa fiskalna, znajdziesz tutaj.
Podatek dochodowy czyli PIT
Czy dochody z działalności nierejestrowanej podlegają opodatkowaniu? Tak, ale kwoty są tak małe, że raczej Cię nie zabolą.
Tu małe wyjaśnienie. „Przychody” w rozumieniu podatkowym jest to łączna wartość Twojej sprzedaży. Jednak do przychodów nie zalicza się tylko kwot faktycznie wpłaconych przez klientów, ale też kwoty, na które wystawiłeś już fakturę, a za które klienci jeszcze nie zapłacili. Sumuje się obie te pozycje.
Może też się okazać, że podatku w ogóle nie zapłacisz. Dzieje się tak dlatego, że od przychodów możesz odliczyć koszty prowadzenia działalności. Ponieważ na początku zazwyczaj koszty są większe niż przychody, to twój łączny dochód będzie 0. Wtedy podatku nie będzie.
Dochód w rozumieniu podatkowym to z grubsza to samo co zysk. Jest to różnica między przychodami (patrz ramka wyżej) a kosztami. Koszty muszą być udokumentowane fakturami.
Dodatkowym udogodnieniem przy działalności nierejestrowanej jest to, że nie musisz odprowadzać co miesiąc zaliczek na podatek dochodowy. Wysarczy, że rozliczysz przychody i koszty w swojej rocznej deklaracji podatkowej.
Co zrobić przy przekroczeniu limitu przychodów?
Wtedy nie pozostaje Ci nic innego, jak założyć działalność gospodarczą. Ale ma to też dobre strony – świadczy o tym, że Twoja sprzedaż zaczyna się rozkręcać. To bardzo dobrze.
Co wtedy zrobić? To już jest temat na zupełnie inny wpis 🙂
Masz jeszcze jakieś pytania?
Zrobiłem darmowego ebooka, w którym odpowiadam na szereg pytań dotyczących działalności nierejestrowanej, na przykład:
- Kto i kiedy sprawdza, czy nie przekraczam limitu przychodów?
- Co mam zrobić, kiedy zbliżam się do limitu przychodów w działalności nierejestrowanej?
- Czy kiedy przekroczę limit, to z automatu staję się przedsiębiorcą? Co wtedy robić i czy mogę się jakoś ratować?
- Jaka obowiązuje mnie deklaracja PIT i jak obliczyć podatek?
- Słyszałem, że kwoty mogą być netto albo brutto. O co chodzi i jak to się ma do działalności nierejestrowej?
Żeby poznać odpowiedzi na te pytania, zapisz się poniżej na mój newsletter. Po potwierdzeniu, że chcesz odbierać ode mnie wiadomości, dostaniesz:
- darmowego e-booka z odpowiedziami na wszystkie te pytania
- zaktualizowany wzór rejestru sprzedaży, który musisz prowadzić przy działalności nierejestrowanej
- wzór rachunku obowiązujący przy działalności nierejestrowanej.
[mailerlite_form form_id=16]
A przy okazji…
[mailerlite_form form_id=8]
Mam pytanie, chciałabym założyć sklep internetowy na działalności nierejestrowej. Chcę sprzedawać produkty spożywcze przywożone z Włoch. Czy muszę gdzieś to zgłaszać, że przywożę produkty sama? Byłyby to niewielkie ilości jednorazowo. Czy potrzebuję faktury za zakup czy wystarczy paragon? Proszę o odpowiedź.
Dużo niejasności. Niby proste i dla każdego, ale zakręcone. Produkuję, handluje to można bez rejestracji. Ale usługi po godzinach to w ramach działalności niezarejestrowanej to trudno się rozeznać jak to jest. Bo jakie usługi w ramach działalności nierejestrowanej można, a jakie już nie. Bo jak rozumiem usługi typu sprzątanie, naprawa, remont, konserwacja, instalacja nowego sprzętu w domu to pod taką działalność mogą się kłócić i nawet lepiej do takich prac lepiej się tykać i nie zlecać komuś kto by chciał legalnie se dorobić.
Dokładnie tak to działa. Państwo polskie zrobiło lipę, jak często w podobnych przypadkach.
Dobrze, że chociaż produkty można sprzedawać. Jednak dlaczego usługi już nie bardzo, tego nie wiadomo. ZUS wie swoje, i już 🙁
Dzień dobry .
Szukam wszędzie i nie znajduje odpowiedzi . Pieczenie tortów w lokalu wynajmowanym (bo sanepid) ale jako działalność nierejestrowa. Przynajmniej na początku . Da się zrobić ? Będę wdzięczna za odpowiedź ?
Bardzo ciekawy artykuł.
Mam jednak pytanie – co w przypadku sprowadzania drobnych przedmiotów z Chin i odsprzedaży w ramach działalności nierejestrowanej z cłem? Przy kupowaniu „drobnicy” na osobę fizyczną, celnicy nie nakładają na przesyłki cła. Co w tym przypadku? Czy mogę te przedmioty legalnie sprzedawać na działalność nierejestrowaną?
Witam,
Usługa trwa 12msc i będzie wynagrodzona 6000zł. Moje pytanie czy muszę wystawić na to zlecenie kilka faktur w ciągu 12msc żeby nie przekroczyć progu miesięcznego 1400? Czy mogę wystawić jedną fakturę na koniec bo usługa trwała 12msc i próg roczny nie będzie przekroczony, ale w miesiącu np. grudniu będzie jedna faktura na 6000zł.
Dziękuję za wpis. Chciałabym jednak dopytać o zadatki (branża beauty). Założmy, ze usługa ma być wykonana w czerwcu i kosztuje 100zł, z czego 40zł zadatku wpłacone zostaje w maju. Rozumiem, że wtedy 40zł wliczane jest do przychodu w maju, a 60zł w czerwcu, tak? A jak to wtedy nabijac na kasę fiskalną? A jak wystawić fakturę (np. za makijaż do sesji firmowej)?
Aha i jeszcze kwestia ZUSu. Znowu – branża beauty. Jednak mam też umowę o pracę w innej branży (pełen etat). Jak wtedy wygląda kwestia ZUSu?
Bo rozumiem,z ę jeśli chodzi o NFZ, to nic nie muszę płacić w przypadku dz. nierejstr.?
Dzień dobry
Chciałam zapytać czy jak prowadzę działalność nierejestrowaną to moi dostawcy wystawiają dla mnie faktury jak dla innych swoich klientów czy nie mogą tego robić ?
Dziękuję
pozdrawiam
Beata
Cześć. Ciekawy artykuł i jakże ciekawe komentarze, jednak nie znalazłem takiego przypadku jak poniżej:
Osoba jest zatrudniona w przedsiębiorstwie, a na jej wynagrodzenie składa się cześć dochodu otrzymywana z tytułu umowy o prace oraz cześć dochodu otrzymywana z tytułu umowy zlecenia (kwota zlecenia przekracza 10000zł) – częsta sytuacja np. w przypadku wynagrodzenia dla sprzedawców np. drogich samochodów.
Osoba ta chce dorobić w innej branży, sprzedając swoje usługi jako konferansjer/komik na imprezach firmowych na rynku Warszawskim.
Firma, która zatrudnia konferansjera prosi o wystawienie rachunku na 1000.
Czy dana osoba może wystawić rachunek firmie, która zatrudniła konferansjera w ramach nierejestrowej działalności i rozliczyć tego typu przychód tylko w rocznym zeznaniu podatkowym?
Czy powinna zapłacić jakiekolwiek inne podatki lub zgłosić ten fakt np. u swojego pracodawcy, gdzie ma podpisane umowy o prace i zlecenia?
Pozdrawiam.
Jak wygląda sprawa z produkcją żywności? Np. chciałbym w domu wytwarzać czekoladę i sprzedawać ją przez allegro oraz w sposób bezpośredni. Czy potrzebuję do tego kasy fiskalnej? Czy muszę mieć zgodę sanepidu?
Obawiam się, że produkcja żywności potrzebuje sanepidu, norm, pomieszczeń i ludzi z badaniami. I w sumie się nie dziwię 😉
Michał, mam takie złożone pytanie:
jestem obecnie na urlopie wychowawczym, zarabiam trochę robiąc tłumaczenia na umowę o dzieło, mam także trochę zarobku z wynajmu mieszkania na zasadach ogólnych, chciałabym dodatkowo uczyć języka obcego i najchętniej obecnie póki nie mam dużej ilości zajęć w ramach działalności nierejestrowanej – czy mogę uczyć j. obcego – „sprzedawać lekcje języka obcego” w ramach tej działalności? czy wówczas zarobek z działalności tej i zarobek z tłumaczeń nie sumuje się? jeśli nauczanie j. obcych można prowadzić w ramach działalności nierejestrowanej czy odprowadzam od każdej faktury miesięcznej podatki? jak wysokie? z góry dziękuję za informację:) pozdrawiam
Ukończyłem 75 lat, jestem więc pełnoprawnym emerytem już od dosyć dawna. Nadal mnie jednak „nosi”, by coś robić. Chciałbym uruchomić punkt usługowy drobnych napraw AGD, a przy nim sklepik z najpotrzebniejszymi artykułami w tym asortymencie. Nie liczę na zarobek większy, niż opłacenie najmu lokalu – ot, po prostu dla zabicia czasu w wykonywaniu czegoś, co jest moim hobby od wielu już lat. Prosiłbym zatem o kilka podstawowych rad z zakresu prowadzenia działalności „papierkowej” w mojej działalności i zobowiązań wobec fiskusa.
Dzień dobry,
chcę prowadzić działalność z zakresu zajęć rozwijających dla dzieci, coś w rodzaju korepetycji i terapii. Co w takim wypadku ze składkami ZUS – pracuję na umowę o pracę na czas nieokreślony – mój gabinet ma być dodatkowym zarobkiem.
Na rachunku wystawianym dla klienta mogę wpisać swoje imię i nazwisko, nazwę firmy i adres pod którym odbywają się zajęcia ( za niewielką sumę udało mi się wynająć lokal) czy musi być to mój adres zamieszkania? czy w koszty prowadzenia firmy mogę odliczyć wszelkie pomoce dydaktyczne i wyposażenie ? Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam serdecznie
Witam serdecznie,
chciałabym zacząć od działalności nierejestrowanej i sprzedawać zestawy kamieni lub pojedyncze sztuki mineralnych typu kwarc różowy, ametyst, kamień górski jako zestawy do medytacji, świece z zatopionym kamieniem, czy to podlega zwolnieniu podmiotowemu , mam nadzieje, że nie jest to traktowane jako usługi jubilerskie.
Pozdrawiam
Witam,
Co w sytuacji, gdy chciałabym prowadzić działalność nierejestrową, ale pracuję na umowie zleceniu (średnio zarabiam ponad najniższą krajową)? Czy wtedy muszę być podatnikiem VAT lub klient płaci za mnie ten VAT? Trochę pogubiłam się w tym temacie.
I drugie pytanie – co w sytuacji, gdy klient chce uzyskać fakturę, a z tego co zrozumiałam, nie odprowadzam VATu , bo właśnie prowadzę działalność nierejestrową?
Super wpis, dziękuję za odpowiedź 🙂
Dzień dobry,
to już kolejny artykuł, w którym jedną z polecanych działalności „na próbę” jest sklep internetowy. Jednak nie udało mi się znaleźć dostawcy usług płatniczych (przyjmowanie płatności kartą), który chciałby współpracować z „nierejestrowanymi”. Szukałem i w Polsce, i zagranicą. Czy może znasz takiego, który współpracuje z „nie-firmami”?
Alternatywą są duże platformy sprzedażowe, ale z kolei opłata za ich usługi zjada cały zysk z bycia nierejestrowanym.
Artykuł naprawdę dobrze opisuje wszystkie aspekty prowadzenia tego typu działalności, lecz ja mam małe pytanie 😉
Czy prowadząc działalność nierejestrowaną można dodawać firmę do katalogów firm oraz na mapę googla?
O ile pamiętam, jest taka możliwość w katalogach. Nie jestem pewien Google Maps
Dzień Dobry,
bardzo ciekawy artykuł – mam jednak pytanie co z branżą tzw marketingi sieciowego MLM – firmy od pewnego obrotu punktowego zamiast towaru oferują pieniądze na konto – czy wystarczy wtedy DG nierejestrowa jeśli mieliby przelewać np. 1000 zł/mc? Pozdrawiam Nella
Trzeba patrzeć, żeby suma wystawianych rachunków nie przekroczyła limitu.
Witam
Czy mogę być zatrudniony jako pomoc kuchenna w gastronomi na firmę nierejestrowana
Zaznaczam że byłby to jedyny dochód
Oczywiście spełnionym wymagania dochodu do 50% najniższej pensji czyli dziś 1300 zł brutto
Czy muszę mieć kasę fiskalna ? Aby wydać rachunek pracodawcy który mnie zatrudnia właścicielowi lokalu gastronomicznego który prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowana
Z poważaniem ZBIGNIEW
Proszę bardzo o odpowiedz
Cześć, czyli wychodzi na to, ze jakbym sprzedawała swoje rysunki przez internet zarabiając 350zl miesięcznie, czyli rocznie 4200zł bez odliczania kosztów, teoretycznie na koniec roku podatek do zapłacenia byłoby 714? O co chodzi z kwotą wolną od podatku?
4200 * 18% to jest 756 złotych 🙂
A kwotę wolną od podatku pewnie już „zużywasz” w swojej podstawowej pracy, więc akurat to ci nie obniży podatku.
Pozdrawiam
Michał
A jeśli nie „zużywam”, bo np. studiuję i nigdzie nie pracuje?
Dziękuję z góry za odpowiedź, pozdrawiam
Pytanie jeszcze o koszty, prowadzenie ewidencji przychodów i kosztów i rozliczanie się na koniec roku w picie 36.
Działa na zasadzie, ze od sprzedanego produktu tylko mogę udokumentować koszt, a pozostałych rzeczy kupionych ale nie sprzedanych już nie, czy może od różnych produktów na poczet działalności nierejestrowanej, których jeszcze nie sprzedałem np. kupuje towar na 4000 zł i wpisuje wszystkie koszta do ewidencji i trzymam faktury zakupu, ale sprzedaż jest na koniec roku finalnie 3000 zł, czyli mogę w picie wpisać większe koszta uzyskania przychodu i jestem stratny 1000 zl to wtedy wychodzi, że nie będzie podatku do opłacenia dochodowego?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Serio – jeszcze nie wiem. To jest dobre pytanie do księgowej i na pewno każda na to odpowie.
Obstawiam, że to się odbywa na podobnej zasadzie, jak przy normalnej działalności gospodarczej i normalnej księgowości.
Pozdrawiam
Michał
Świetny artykuł! Mam pytanie. Chciałabym zająć się wykonywaniem dokumentacji potrzebnych fo uzyskania różnych pozwoleń w zakresie ochrony środowiska. Czy to jest doradztwo i jest się płatnikiem VAT i trzeba założyć firmę?
Oj, trudne pytanie. W ogóle pytania tam, gdzie jest pogranicze działalności są trudne. Na moje oko to może być doradztwo, ale ostatecznie rozstrzyga GUS. Proponuję, żebyś wystąpiła do nich o interpretację, bo faktycznie jakby co to potem może być problem 🙁
Świetny wpis! Mam pytanie. Chciałabym zająć się wykonywaniem dokumentacji potrzebnych fo uzyskania różnych pozwoleń w zakresie ochrony środowiska. Czy to jest doradztwo i jest się płatnikiem VAT i trzeba założyć firmę?
A jak wygląda sprawa w przypadku kiedy klient zażąda zwrotu? Wtedy i tak muszę zapłacić podatek dochodowy od zarobionej kwoty i mu ją zwrócić? Czy tę zwróconą kwotę się po prostu wykreśla z ewidencji?
Wtedy oddajesz pieniądze i tego co oddałeś nie zaliczasz do swoich przychodów.
Witam,
Mam pytanie odnoście płacenia VAT-u, wyczytałem gdzieś, że jest konieczne jezeli sprzedajemy produkty zawierające metale szlachetne i była opisywana biżuteria, a jak to się ma w przypadku armatury sanitarnej typu, bateria łazienkowa, która jest z mosiądzu/ stali nierdzewnej, wtedy muszę być płatnikiem VAT i mieć kasę fiskalną?
Pozdrawiam,
Cześć
Kluczem jest tu zawartość metali szlachetnych. Jeżeli Twoja armatura nie jest ze złota, to nie podpadasz pod te przepisy. No, chyba że instalujesz złote krany 😉
Są złote, ale to jest powłoka nakładana na mosiądz albo stal nierdzewną i nie jest ze złota :). I tak samo np. zlewy stalowe, wydaje mi się że to nie dotyczy. Rozmawiałem z księgową z pracy to mówiła, że tutaj głównie chodzi o biżuterie tzn. o materiały czyli jak coś wytwarzasz a nie kupujesz gotowe.
A co w przypadku nr. NIP, powinienem złożyć wniosek o nadanie NIP, czy przy wystawianiu faktur wystarczy podać swoje dane i PESEL, a gdy przekroczę próg 50% i złożę wniosek o rozpoczęcie działalności dostanę wtedy NIP?
Pozdrawiam,
G.
NIP na pewno masz, przecież rozliczasz się co rok w US. To jest ten sam.
A w przepisie chodzi o metale szlachetne, a nie o złoty kolor 🙂
NIPu nie mam bo nigdy nie składałem deklaracji o nadanie, bo od tylu lat nie jest obowiązkowy NIP, przy rozliczeniu podawany jest PESEL.
Tak, z tymi metalami szlachetnymi pomyliło mi się, myślałem że chodzi ogólnie o metale.
Czy przy towarze importowanym z chin, możemy go uwzględnić w kosztach przychodu na koniec roku, jak chińczyk nie wystawia faktury? Wystarczy wyciąg z konta o dokonanej płatności i wydruk zamówienia jako dowód poniesionego kosztu zapewnienia przychodu?
Niestety, trzeba mieć imienny rachunek lub fakturę.
Ale oni to najczęściej wystawiają i raczej nie ma z tym problemu.
Pozdrawiam
Michał
Witam,
Zastanawiam się nad założeniem działalności nierejestrowanej, sklepu internetowego na platformie e-commerce z abonamentem. Ogólnie zaczynam zbierać informacje na ten temat, ale jeszcze nie jasna jest kwestia dla mnie podatku VAT, z tego co wiem nie muszę być płatnikiem VAT? Czyli np. przy wystawianiu faktury jak już ktoś kupi towar, daję cenę netto taką samą jak brutto? Czy coś mi się pomyliło i tu chodzi o coś innego?
Pozdrawiam,
G.
Zgadza się, nie musisz być. A jak nie jesteś, wtedy cena netto = cena brutto.
Jeszcze mnie nurtuje, mam ostatnie pytanko odnośnie VATu jeżeli można.
Jak np. to się ma do produktów importowanych z chin, np. przykładowo zamawiam paczkę 20 szt. , opłacam też clo wliczone w cene z tego co słyszałem zwykle jest, jeżeli trzeba to dodatkowy koszt cła, bo mogą kontrolnie otworzyć paczkę i sprawdzić wartość i później może być dopłata jakiegoś tam % wartości, teraz nie pamiętam i później dalej mogę sobie odsprzedać bez VATu, czy jakoś to trzeba dokumentować?
Doprecyzuj proszę: co udokumentować? Przychody czy koszty?
Chodzi mi o to, czy jak ściągne coś z Chin, to normalnie to dalej moge odsprzedawać i wystawiać np. fakturę ze zwolnieniem z VATu netto=brutto. Chodzi mi o to czy produkty importowane są jakoś dodatkowo opodatkowane, czy to po prostu już pokrywam przy zakupie np. poprzez opłacenie cła?
Rozumiem.
Wtedy przy zakupie masz odprawę celną i płacisz VAT od całości tego, co sprowadziłeś. Jeżeli nie jesteś VAT-owcem, to potem już tego nie masz jak odzyskać.
Hej Michał, niezły tekst, ale mam wątpliwości.
Chcę zostać trenerem psów i pomagać klientom eliminować błędy wychowawcze pupili. Nie sądzę, bym przez pierwsze 3 miesiące przekroczył 1000 zł, dlatego pomyślałem o nierejestrowaniu się. Ale czy to nie są usługi doradcze? Bo tak jakby doradzam klientom, jak mają wychowywać psy.
Czy wtedy wpadam w VAT, ale mogę mieć nierejestrowaną? Tzn. zmieszczę się z VAT w tym tysiącu miesięcznie i nadal nie muszę się rejestrować? Usługi powiedzmy wyjdą 800 zł + VAT 184 zł (23%) = 984 zł i jest ok?
Trudne pytanie. A na pewno dobrze sprawdziłeś klasyfikację PKD i tam nie ma nigdzie szkolenia psów?
W ogóle tego nie znalazłem, najbliżej jest hodowla psów, ale to nie to.
Czy można w ten sposób zarabiać np. na AdSense? Tzn. mam własne strony internetowe i tam umieszczam reklamy, za które otrzymuję pieniądze. Tak jak przeczytałem, potrzebny jest VAT. Czy to bardzo komplikuje sprawę?
No i drugie pytanie, co z kontem bankowym?
Na AdSense można spokojnie tak zarabiać.
Konta bankowego raczej nie założysz, ale nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby do tego celu używać swojego prywatnego konta.
Co do pytania o VAT, to nie zrozumiałem 😉 Jakbyś mógł doprecyzować, o co chodzi
Pozdrawiam
Michał
Tzn. gdzieś czytałem, że trzeba być płatnikiem VAT, aby rozliczać się z reklam AdSense, prawda? W takim razie czy to ma sens na działalności nierej.
Tak, ale to chodzi o VAT od importu. To nie znaczy, że musisz być czynnym podatnikiem VAT
Witam.
Chciałbym zapytać o taki przykład jak: montaż kamer i automatyki bram, rozumiem że może być coś takiego w ramach „firmy na próbę”. Na rachunku wystawiam jako sprzedaż swojej usługi lub cena za montaż?
Z góry dziękuje za odpowiedź.
Pozdrawiam.
Może być. Trzeba tylko uważać na limit przychodów. O ile sobie wyobrażam, usługa może się mieści w tym limicie (50% pensji minimalnej), ale już sprzęt nie. Wtedy trzeba to tak zrobić, że klient kupuje sam (bez Twojego pośrednictwa) tę automatykę, a Ty wystawiasz rachunek tylko za samą usługę montażu.
Pozdrawiam
Michał
Mam pytanie. Jestem masazystka (technik masazysta). Czy moge prowadzic dzialalnoac nierejestrowa? Na co dzien pracuje w zupelnie innej branzy, ale chciapabym wykonywac masaze po godzinach. Mysle o gabinecie mobilnym.
Moim zdaniem nie będzie problemu, o ile tylko ta działalność nie znajduje się na liście takich, które wymagają koncesji lub zezwolenia. Proponuję sprawdzić.
Poza tym to jest usługa, więc warto sprawdzić, jak twój oddział ZUS zapatruje się na kwestię odprowadzania składek.
Pozdrawiam
M.
Dzień dobry, szybkie pytanko. Czy na fakturze dokumentującej koszty uzyskania przychodu mogą być też inne artykuły, których nie wykorzystam w celach zarobkowych? Chodzi mi o to, czy jeśli w danym sklepie zrobię zamówienie i cześć towaru będzie na sprzedaż, a cześć po prostu dla mnie, to czy mogę mieć to na jednej fakturze, czy muszę robić oddzielne zamówienia? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
Jeszcze jedno pytanie, czy opłata klienta za przesyłkę wlicza się do przychodów? Jeśli ktoś zapłaci za artykuł 100zł + 15zł kosztu przesyłki, to przychód będzie liczony jako 100zł, czy 115zł?
Cała opłata jest twoim przychodem. Z drugiej strony koszt wysyłki będzie przecież kosztem podatkowym
Zdecydowanie lepiej mieć 2 faktury. Z jedną to będziesz musiała opisywać to szczegółowo księgowej, które są do firmy, a które nie. Moim zdaniem to jest komplikowanie sobie życia, a czas jest cenny 🙂
Pozdrawiam
Michał
Prowadzę Nierejestrowaną DG i jestem płatnikiem VAT.
W swojej działalności używam samochodu do rozwożenia towaru, zakupu materiałów itd., pytanie czy faktury VAT za zakup paliwa mogę odliczać (VAT) ?
Czy faktury za zakup paliwa mogę odliczyć na koniec roku od PIT (w ramach nierejestrowanej DG) ?
Cześć Marcin
Czy jesteś pewien, że prowadzisz nierejestrowaną działalność, a nie zwykłą jednoosobową działalność gospodarczą? Bo z tego co wiem, to słabo się łączy w ogóle bycie płatnikiem VAT i nierejestrowana DG.
I po co w ogóle jesteś płatnikiem VAT, skoro Twoje przychody nie przekraczają 1300 miesięcznie?
Przepraszam że drążę, ale coś mi tu nie trybi 😉
Pozdrawiam
Michał
Tak, zdecydowanie NDG, wystawiam fakturę Vat podmiotowi, które chce ją otrzymywać.
Stąd pytanie:
W swojej działalności używam samochodu do rozwożenia towaru, zakupu materiałów itd., pytanie czy faktury VAT za zakup paliwa mogę odliczać (VAT) ?
Czy faktury za zakup paliwa mogę odliczyć na koniec roku od PIT (w ramach nierejestrowanej DG) ?
Dlaczego to słabo się łączy w ogóle bycie płatnikiem VAT i nierejestrowana DG, w stosunku do jednoosobowej działalności gospodarczej ?
VAT nie możesz odliczać, bo nie jesteś VATowcem. Natomiast możesz odliczyć na koniec roku od PIT. Tylko pamiętaj, że faktury za paliwo traktowane są inaczej niż wszystkie inne koszty. Przeważnie nie możesz odliczyć całej faktury, tylko 20% kwoty.
A co do VAT, to jako podatnik VAT masz np. obowiązek składania co miesiąc deklaracji VAT, czego z drugiej strony nie masz jak zrobić, jeżeli nie jesteś czynnym podatnikiem VAT. Więc to się słabo łączy jedno z drugim.
Pozdrawiam
Michał
Żebyśmy się dobrze zrozumieli:
Jestem czynnym podatnikem Vat (zgłoszenie do US), ale ze względu na osiągane przychody spełnianiam kryteria i prowadzę NDG.
Czy w takim przypadku nie mogę odliczać faktury Vat tj, kwota Vat, od zakupu paliwa, części eksploatacyjnych do samochodu ?
To już jest pytanie do doradcy podatkowego 🙂
Witam.
Mam pytanie odnośnie wystawienia faktury za usługę w działalności nierejestrowanej jak tą fakturę wystawić chodzi mi o to że np: wystawiam fakturę na kwotę 800 zł czy ona będzie netto czy brutto czy nic nie wpisywać tylko same 800 zł? i czy ten nabywca tej faktury będzie chciał w takiej formie ją otrzymać, a jak nie to w jakiej netto czy brutto?
Czy jestem zwolniony z VAT bo i tak nie osiągnę 200 000 tys w ciągu roku czy to znaczy że nie muszę doliczać 23% VAT do usługi dobrze myślę.
Cześć
Nie jesteś podatnikiem VAT, więc nie ma dla Ciebie netto i brutto. Nic nie piszesz. I nie musisz doliczać żadnych 23%.
Więcej o tym piszę w nowy artykule – działalność nierejestrowana w pytaniach i odpowiedziach
Pozdrawiam serdecznie
Michał
Hey.
Dziękuję za odpowiedź i materiały. Chcę doprecyzować nawet jak jestem na etacie umowę o pracę to i tak nie jestem podatnikiem VAT nic się nie zmienia w tej kwestii odnośnie dział.. nierej…?
Mam jeszcze jedną sugestie dotyczącą 50% – 1300 zł której nie można przekroczyć w miesiącu. Dotyczy mojej osoby ale napisze na przykładzie Jana i Janiny Kowalskich którzy pracują na pełnym etacie – Jan świadczył usługi i dobił do 1300 zł w miesiącu ale trafiły mu się jeszcze dwie fuchy Janina pracuje i tyle ją interesuje Jan wpadł na pomysł że wystawi na Janinę faktury tym samym zwiększy kwotę do 2600 zł na miesiąc a nie będzie musiał rejestrować działalności bo w następnym miesiącu może się tyle nie trafić tym samym zaoszczędził i nie musiał odmawiać fuch – Czy Jan dobrze kombinuję i może tak zrobić? 🙂 .
Bardzo dobre materiały o działalności nierejestrowane jeśli są też o działalności gospodarczej to chętnie zgłębię wiedzę w tym temacie.
Szkoda że nie mam takiego kolegi z taką wiedzą z którym mógłbym pójść na piwo byłbym bogatym milionerem o wiedzę w tym zakresie a i pewnie kręciłbym jakiś dobry biznes.
Pozdrawiam.
Paweł,
Trudne pytanie o o Jana i Janinę. Pytasz mnie wprost o omijanie prawa, więc muszę odpowiedzieć nie wprost 😉 Jakby tak każde z nich prowadziło działalność nierejestrowaną i przypadkiem oba rodzaje działalności się pokrywały. To.. No cóż. Domyśl się 😛
I jak coś to pytaj, będę się starał odpowiadać 🙂
Michał
mam pytanie czy mogę prowadzić książkę przychodów i rozchodów w formie działalności niezarejestrowanej i czy do urzędu gminy mogę zgłosić miejsce przechowywania dokumentów tj mój dom, co z nazwą firmy rozumiem że to ma być imię i nazwisko czy ewentualnie mogę się nazwać działalność niezarejestrowaną: Usługi Księgowe Jan Kowalski, i czy usługi księgowe mogą być zwolnione z VAT
pozdrawiam ocelot
Cześć,
Dzięki za pytanie 🙂
Książka przychodów i rozchodów to jest forma rozliczania się z działalności gospodarczej.
Działalność nierejestrowana nie jest działalnością gospodarczą w pełnym rozumieniu ustawy, dlatego nie wymaga w ogóle prowadzenia książki przychodów i rozchodów.
Musisz tylko prowadzić rejestr przychodów, o którym jest mowa w artykule.
Pozdrawiam serdecznie
Michał
Witam
Dzieki za artykuł.Zaliczyłęm już jedno biuro rachunkowe oraz Urzad Skarbowy w celu zasiegniecia wiadomosci
w przystepnej dla mnie formie ,ale stałem w miejscu.Po przeczytaniu artykułu czuje ze mocno ruszyłem do przodu.ale mam jeszcze pare pytań
Mam zamiar sprzedawac w weekendy wyroby firmy w ktorej pracuje w zwiazku z tym mam pytanie.Czy to ja wystawiam firmie fakture za zakupione w niej rzeczy.I jesli ja wystawiam to legitymuje sie swoim imieniem i nazwiskiem oraz NIPem? A drugie pytanie to jak sie zachowac podczas kontroli Urzedu Skarbowego? Powiedziec ze prowadze działalność nierejstrowalna i wylegitymowac sie dowodem osobistym oraz NIPem?
Pytania pewnie naiwne ,ale dopiero wchodze na tą „scieżke”
Serdecznie pozdrawiam i serdecznie dziekuje za artykuł bo naprawde mi pomógl,rozsupał pewien wezeł który torowal mi już od dawna droke ku…no właśnie…możę samodzielnosci w biznesie
Cześć,
Przede wszystkim, fajnie że działasz 🙂 I w ogóle doskonały pomysł z tą sprzedażą. Z pracy znasz produkt, znasz rynek i klientów, więc już od początku masz kapitał osobisty do tej działalności.
Dokładnie tak jak piszesz, wystawiasz rachunek (możesz go nazwać fakturą), a jako wystawcę podajesz swoje imię, nazwisko, adres domowy i NIP.
Przy kontroli US robisz dokładnie tak, jak napisałeś. Warto wtedy mieć też rejestr sprzedaży o którym napisałem w artykule i kopie wszystkich wystawionych rachunków.
Jakbyś miał jeszcze pytania, to właśnie napisałem nowy artykuł – działalność nierejestrowana w pytaniach i odpowiedziach
Pozdrawiam serdecznie
Michał
Witam,
Dzięki za PRZYSTĘPNY tekst o działalności nierejestrowej – to ciągle nowość, więc tym bardziej informacje udzielane przez kompetentne osoby są „cenne dla ogółu” 😉
Ciekawi mnie w całej tej sprawie jeszcze jedna kwestia – jak wygląda sprawa prowadzenia działalności nierejestrowej w przypadku osoby posiadającej status bezrobotnego? Czy rozpoczęcie takiej działalności może się wiązać z utratą takiego statusu?
Pozdrawiam serdecznie i życzę dalszego owocnego prowadzenia bloga 🙂
Tu niestety nie pomogę, bo kompletnie nie znam się na bezrobociu i jego prawach. Ale na wyczucie, to faktycznie może być z tym problem. O ile pamiętam, to bezrobotny nie może wykonywać pracy zarobkowej, a przecież działalność nierejestrowana jest pracą zarobkową. Ale lepiej to jeszcze sprawdzić w Urzędzie Pracy.
Pozdrawiam serdecznie
Michał
A czy pracując na etacie mogę prowadzić NDG?
Tak, nie ma z tym problemu. Praca na etacie nie przeszkadza. Powiem więcej, moim zdaniem to ma największy sens, najpierw przetestować pomysł, wykonanie i klientów, a dopiero potem myśleć o porzuceniu etatu
A jeśli przyjdzie taki dzień w którym przekroczę przychód 1300 zł?
Dokładniej jak będą wyglądały moje koszta po zarejestrowaniu działalności przy założeniu, że dalej
będę pracował na etacie?
Bardzo ciekawy artykuł i przede wszystkim napisany normalnym językiem.
Bardzo dziękuję za ciepłe słowa 🙂
Jeżeli nie odejdziesz z etatu i będziesz zarabiał na nim co najmniej minimalną krajową (nawet jeżeli to jest część etatu, ważna jest kwota), to płacisz tylko składkę zdrowotną. Z tej składki większość sobie odliczasz przy rocznym PIcie, więc tak naprawdę koszty są prawie 0. Do tego trzeba doliczyć księgowość, ale przy małej działalności powinno wystarczyć 100-120 zł miesięcznie.
To oczywiście przy założeniu, że mówimy o działalności jednoosobowej. W przypadku np spółki z o.o. koszty już będą znacznie wyższe.
Świetny artykuł. 🙂 czy mógłbyś jeszcze doradzić w kwestii nazwy firmy? Czy mogę nadać jakąś nazwę dla działalności niezarejestrowanej i się nią posługiwać wszędzie?
Tak, nie ma przeciwwskazań. Dla potrzeb marketingu możesz posługiwać się dowolną nazwą. Jednak pamiętaj, że prawnie podmiotem jesteś Ty jako osoba. W tym sensie np. na rachunku który wystawiasz powinno w miejscu sprzedawcy być Twoje imię i nazwisko.
A czy tą nazwę firmy można umieścić na fakturze w miejscu sprzedawcy obok nazwiska?
Wątpliwe. Ja bym tego nie robił
Witam.
Bardzo fajny artykuł. Mam jednak jeszcze kilka pytań:
– czy jest wyznaczony jakiś czas jaki można prowadzić działalność niezarejestrowana?
– jakie są koszta prowadzenia takiej działaności jeśli nie jest się zatrudnionym na etacie ( chodzi o odprowadzone składki? )
– i coś co mnie interesuje najbardziej czy mając wcześniej założona działalność nierejestrowaną można starać się o dofinansowanie do założenia działaności gospodarczej już zarejestrowanej?
Będę wdzięczna za odpowiedz.
Pozdrawiam.
Nie ma określonego czasu, według obecnego prawa można praktycznie w nieskończoność.
Koszty są zerowe, chyba że lokalny oddział ZUS ma na ten temat inne zdanie. Zdarzają się przypadki, że ZUS każe płacić składki, jeżeli w formie działalności nierejestrowanej świadczy się usługi. W przypadku sprzedaży produktów nie ma tego problemu.
A co do dotacji, to zależy od konkretnego regulaminu jej przyznawania. Ale ogólnie nie powinno być problemu, bo działalność nierejestrowana nie stanowi w rozumieniu prawa działalności gospodarczej.
Pozdrawiam serdecznie
Michał
Witam , super forum , czy mogła bym sprzedawać własnoręcznie malowane obrazy , nie mając żadnego wykształcenia plastycznego na założonej działalności nierejestrowanej?
Tak, nie będzie z tym problemu. Formalne wykształcenie nie jest tu wymagane.
Pozdrawiam
Michał
Czy opisywana forma (bez VAT) nadaje się do wypróbowania i prowadzenia gabinetu psychologicznego? Czy nie zostanie to uznane jako świadczenie jakiejś formy doradztwa? W końcu takie wsparcie to i terapia, i poradnictwo…
Cześć
Ogólna zasada jest taka, że nie można prowadzić działalności nierejestrowej w tych obszarach, w których wymagana jest koncesja, zezwolenie albo wpis do rejestru działalności regulowanej.
Sprawdź w związku z tym, czy działalność o której piszesz nie podlega pod którąś z tych kategorii.
Pozdrawiam
Michał
Witam. Prowadzę działalność nierejestrową i wystawiam rachunek (faktura bez VAT) za wykonaną usługę firmie która rozlicza się z VATu. Czy ta firma może wrzucić ten rachunek za moja usługę w swoje koszta?? dział, działalności gospodarczej w urzędzie miasta twierdzi, że taka firma nie będzie mogła się rozliczyć z tego. Jak to wygląda w praktyce?
Nie ma racji. Może sobie taki rachunek wrzucić w koszty w tym sensie, że obniży to ich podatek dochodowy.
Natomiast faktycznie, nie będą mogli sobie odliczyć VAT z tego tytułu (no bo tu VAT nie ma, więc nie ma czego odliczać).
Pozdrawiam
Michał
Witam. Dzięki za bardzo pomocny artykuł. Mam pytanie, ponieważ chciałbym upewnić się, czy prowadzenie biznesu polegającym na czyszczeniu/myciu tapicerek samochodowych oraz meblowych jako działalność nierejestrowana jest możliwe i w 100% legalne? Pozdrawiam i Wesołych Świąt 🙂
Cześć
Ogólna zasada jest taka, że nie można prowadzić działalności nierejestrowej w tych obszarach, w których wymagana jest koncesja, zezwolenie albo wpis do rejestru działalności regulowanej.
To co piszesz raczej nie podlega żadnym szczególnym wpisom, więc nie sądzę, żeby był jakiś problem.
Pozdrawiam
Michał
Cześć ?
Bawię się w kupno zużytych pojemników po tuszach/tonerach do drukarek od osób prywatnych i firm, a następnie oddaję je do skupów, dzięki czemu mam dochód. Jak wiadomo, osoba prywatna nie chce wystawić mi faktury, a zatem tutaj pojawia się pytanie, jak udokumentować zakup tych tuszów i doliczyć je jako koszty uzyskania przychodu? Słyszałem coś o dowodach wewnętrznych, ale nie jestem pewny z czym to się „je” 🙂
Z góry dziękuje za informację!
Pozdrawiam!
Kacper
Cześć,
Bardzo fajny pomysł na dodatkowy dochód 🙂
Dowód wewnętrzny nie wystarczy, żeby zaliczyć taki zakup do kosztów. Przygotuj sobie zamiast tego uproszczone umowy (1 strona wystarczy). W takiej umowie powinny być:
* wskazanie stron (nazwy i adresy). Twoje dane możesz zrobić na stałe, dane sprzedającego trzeba wykropkować i wpisywać na podstawie dowodu osobistego
* data sporządzenia umowy i data dokonania faktycznego zakupu (najłatwiej, jak będzie ta sama)
* przedmiot zakupu, jego wartość i ilość
* podpisy obu stron.
W sumie nie jest to bardziej skomplikowane niż rachunek, a od strony formalnej będziesz bezpieczny. Wtedy możesz zaliczyć taki zakup do kosztów.
Mam nadzieję, że pomogłem 🙂
Michał
Cześć,
Dziękuje Ci za odpowiedź, ale nurtuję mnie jedno pytanie.
Co jeśli skup jest dokonany na odległość i nie mam możliwości podpisu obu stron? 🙁
Pozdrawiam,
Kacper
Możesz przygotować wzór umowy ze swoimi danymi. Druga strona drukuje, wpisuje swoje dane, podpisuje i wysyła Ci razem z przesyłką.
M.
A może wystawić po prostu fakturę bez VAT bez podpisu? 🙂
Fakturę VAT może wystawić tylko podatnik VAT, więc to raczej odpada
Niee, chodzi mi o fakturę BEZ VAT.
Dziękuje za odpowiedzi
Witam.z koleżanka chciałybyśmy założyć działalność ale nie wiemy jak zacząć obie jesteśmy pracownikami oświaty jednak chcemy kupić lokal na usługi terapia ręki i sensoplastyka nadmieniam ze nam swoją firmę szkolenia bhp czy lepiej założyć niwa firmę czy poszerzyć działalność pkd i pod jaki punkt to .i czy na wyposażenie gabinetu jest możliwość dotacji
Cześć
Dużo tu pytań, ale przede wszystkim gratuluję mobilizacji i myślenia o rozwoju 🙂
Piszesz o „kupieniu lokalu”. Czy masz już dostatecznie szeroką bazę klientów, żebyś miała pewność, że ten zakup się zwróci? Może jednak lepiej wynająć na razie? Pytam, bo łatwo zapomnieć o podstawowej kolejności czyli
najpierw klienci -> potem poważne inwestycje.
Jeżeli masz już działalność jednoosobową, to nie masz możliwości założenia nowej. Jedna osoba fizyczna może mieć tylko jeden wpis do CEIDG. Oczywiście możesz rozszerzyć kody PKD i prowadzić działalność pod dwoma adresami, ale prawnie to jest ta sama firma.
Mam nadzieję że pomogłem 🙂
Michał
Witam. Mam pytanie gdzie ma zgłosić działalność niezarejestrowana w gminie? Bo tak słyszałem. Chce otworzyć usługi minkoparki i pomoc drogowa. Jeśli ma to gdzieś zgłosić to co będzie mi potrzebne. Czy kupno mini koparki i autolaweta będę mógł rozliczyć? Już je kupiłem i mam faktury z ich zakupy. Z góry dziękuję za podpowiedź
Działalności nierejestrowanej nie trzeba nigdzie zgłaszać, więc z tym zgłoszeniem do gminy to ktoś nie miał pojęcia o czym mówi 🙂
Jednak radzę uważać z przychodami. Limit to jest 1300 zł miesięcznie, czyli połowa płacy minimalnej. Jeżeli Pan przekroczy chociaż w jednym miesiącu, trzeba będzie zarejestrować działalność.
Jestem rolnikiem, czy mogę prowadzić taką działalność?
Z tego co patrzyłem w przepisach, działalność rolnicza nie jest z tego wyłączona, czyli można. Tylko szczerze – czy da się prowadzić działalność rolniczą z przychodami 1200 zł miesięcznie?
Zalozmy ze prowadze dzialalnosc nierejestrowa i pracuje na etacie na podstawie umowy o prace. Czy jak dostarcze klientowi towar lub usluge w ramach firmy na probe to jest to traktowane jak umowa zlecenie?. Czyli ja jestem zleceniobiorca a moj klient zleceniodawca?. W internecie chodza glosy ze w takiej sytuacji zleceniodawca ma obowiazek oplacic mi zus. Czy to prawda?
Jeżeli na etacie zarabiasz co najmniej minimalną krajową, to z pozostałych źródeł nie musisz już płacić ZUS. Więc to cię ratuje w każdym przypadku.
Jeżeli dostarczasz towary (obojętnie, czy sam je robisz, czy kupujesz i tylko handlujesz), to też nie ma problemu. Od tego nie płaci się ZUS.
Zaczyna się kłopot, jeżeli nie zarabiasz minimalnej krajowej i świadczysz usługi. Wtedy to, czy płacisz ZUS zależy od lokalnej interpretacji. Niektóre oddziały ZUS uznają, że przy działalności nierejestrowanej nie musisz. Inne wołają, że trzeba płacić. Najlepiej się przejść do twojego lokalnego oddziału i tam ci powiedzą, jak jest i ciebie.
Witam , mam pytanie zdecydowałem się na rozpoczęcie owej działalności , teraz nasunęło mi się pytanie co z google ads chce wystartować z reklamą jednak jak rozliczyć fakturę która otrzymam ? Kiedy nie jestem podatnikiem VAT ?
Chcialbym zalozyc maly sklad z drewnem opalowym. Czyli zeby miec wszystko legalnie musze kupowac towar na fakture vat np z tartaku zeby miec dowod w razie kontroli ?
Nawet jak nie na fakturę, to i tak trzeba mieć papiery z leśnictwa, żeby udowodnić legalność pochodzenia.
Poza tym chyba nawet mały skład z drewnem będzie miał od razu obroty, które nie pozwolą na korzystanie z działalności nierejestrowej. Warto uważać, żeby nie przekroczyć tego limitu, o którym piszę w artykule
Witam. Czy w takiej formie prowadzenia działalności mogę używać nazwy, np „Ścierka” Usługi Tynkarskie Jan Kowalski. Czy mogę używać swojego logo?
Tak. Tu nie ma ograniczeń. Logo też możesz używać.
A czy to nazwa może być umieszczona na fakturze wraz z nip-em
Jak najbardziej tak. Jednak ważne, że to Ty jesteś sprzedawcą jako osoba, dlatego przede wszystkim powinno tam być Twoje imię, nazwisko, adres i NIP. Nazwa jest sprawą drugorzędną.
Czy prowadząc działalność nierejestrową jest obowiązek wpłat na konto bankowe czy można rozliczać się gotówką?
Możesz gotówką. Trzeba tylko pamiętać, że jeżeli sprzedajesz coś z listy ministerialnej, może Cię objąć obowiązek kasy fiskalnej, niezależnie od działalności nierejestrowanej.
Ktoś kiedyś mi powiedział, że jak będe miec działalnośc nierejestrowaną, to potem kiedy będe chciała ubiegać sie o np. dotację z UE na założenie firmy mogę jej nie dostać. Czy to prawda? Dodam , że są to usługi kosmetyczne , pozdrawiam
To nie ma związku, to są dwie niezależne formy wsparcia przedsiębiorczości.
Mogę sobie co prawda wyobrazić, że jakieś stowarzyszenie czy urząd pracy takie coś zapisze w warunkach udziału w projekcie, ale nigdy się z tym nie spotkałem. I trudno mi sobie wyobrazić, po co ktoś miałby sobie tak utrudniać rekrutację 😉
Dzięki 🙂
Super artykuł. A co z kosztami zakupu sprzętu na tak zwane usługi remontowe?? będę mógł odliczyć ??? oraz reklamą w mediach, internecie oraz na samochodzie?? mogę się publicznie zareklamować ?? Chce sprawdzić czy będzie zainteresowanie moimi usługami remontowymi prowadząc działalność nierejestrową, ale potrzebuje dokupić trochę narzędzi i zacząć działać dziękuje za odpowiedz i pozdrawiam
Dzięki 🙂 To wszystko nie są duże kwoty, więc wiele nie odliczysz. Ale oczywiście możesz.
Pojawił się w mediach jeszcze jeden temat. Otóż jakiś czas temu któryś oddział ZUS stwierdził, że ich nowa ustawa nic nie obchodzi i oni mają swoje przepisy. I że dla nich zleceniodawca nadal powinien Cię zarejestrować w ZUS i płacić za Ciebie składki. Oczywiście to jest absurd, ale może sprawdź lepiej u siebie, jak Twój ZUS do tego podchodzi.
A reklamować się oczywiście możesz. Tak naprawdę zaczynasz obchodzić nasze państwo (czytaj US) dopiero, kiedy masz większe przychody. A póki nie masz, to możesz wydawać na reklamę albo na co tylko chcesz.
Dziekuje za odpowiedz. Chodzilo mi bardziej o zakup odpadow drewnianych typu zrzyny czy tarcica z tartaku, suszenia , pociecia na kawalki oraz workowaniu i sprzedazy. Czy na takie odpady tez trzeba miec papiery o legalnosci pochodzenia?. Pracuje na etacie i chodzi mi doslownie o te przyslowiowe „kilka stowek” miesiecznie. Gdyby pomysl wypalil i popyt bylby duzy wtedy zarejestrowal bym firme. Z gory dziekuje za odpowiedz. Prowadzi Pan najlepszy blog o zarabianiu.
Naprawdę bardzo dziękuję 🙂
Nigdy nie zastanawiałem się nad tego typu rzeczami,. Doceniam tym bardziej poruszenie takiego tematu na forum.
Fajne forum, z wieloma ciekawymi wątkami. Na pewno wrócę tu jeszcze nieraz.
Dziękuję Ci za ten wpis, Michale 🙂
Dużo ważnych i potrzebnych informacji.
Pozdrowienia!
Cała przyjemność po mojej stronie 🙂 Jakby co to zbieram zamówienia na kolejne tematy. Dawaj znać jakby Cię coś wyraźnie interesowało
Super pomysł na artykuł, bo temat dla mnie ciekawy, ale niepojęty 😉
Generalnie dziwi mnie zamysł możliwości stworzenia działalności nierejestrowej. Fajna sprawa, ale nie spodziewałabym się, że przejdzie. Szczególnie biorąc pod uwagę jak bardzo Urząd Skarbowy lubi podatki.
Działalność nierejestrowana to dla mnie wygląda trochę jak wymówka dla ludzi którzy chcą sobie zarobić, ale nie bawić się właśnie w firmy, PITy, VATy itd. No bo nie widzę tu żadnej kontroli nad tym czy taka działalność jest np. rzetelna w swoich rejestrach sprzedaży. Nie muszą prowadzić żadnej rachunkowości, nie są nigdzie zarejestrowani, trochę przedsiębiorcy widma 😉
A tak poza tym nurtuje mnie jedno pytanie; jak to jest z tym pomniejszaniem przychodu o koszty prowadzenia działalności? Czy do tego, żeby ta faktura miała jakieś znaczenie nie powinna zawierać NIP, który dostaje się po rejestracji?
Cześć 🙂
Ano jest faktycznie taka możliwość od niedawna. Przez to że jest od niedawna, jeszcze te ścieżki nie są przetarte. Będą się przecierać przez najbliższy rok, ale już teraz warto korzystać z nowej możliwości.
Uprzedzam – to nie jest łatwy sposób na uniknięcie podatków. Opodatkowanie jest praktycznie na tych samych zasadach co przy jednoosobowej działalności gospodarczej. Jak jest dochód, to jest 18% podatku.
Kontrola przychodów jest też taka sama. Jak masz wpłaty na konto, urząd skarbowy może sprawdzić, ile faktycznie wpłynęło. Jak gotówka, to całość opiera się na deklaracji. Przy małych kwotach ewentualne zyski na oszukiwaniu na podatkach to i tak są groszowe sprawy.
Jeżeli myślisz poważnie o założeniu swojej firmy (a powinieneś), to skup się lepiej na przetestowaniu swojego modelu biznesowego, a nie na jakichś groszowych „oszczędnościach” podatkowych ?
Pozdrawiam Cię serdecznie
Michał
PS. A NIP masz zawsze ten sam, niezależnie od tego, czy pracujesz na etacie czy prowadzisz działalność ?
A to z Nipem to nieprawda! Teraz jesli nie posiadasz dg nie musisz miec nip-u!
Wiesz, teoretycznie masz rację. Ale jeżeli np. kiedykolwiek pracowałeś i składałeś roczną deklarację, to już chociażby z tego tytułu masz NIP.
Bardziej chodziło mi o to, że jest ten sam NIP. Nie dostajesz drugiego do działalności gospodarczej.
Ale w sumie masz rację 🙂