test2 2018-01-02T10:48:01+00:00

Cześć! Jestem Michał. Jestem przedsiębiorcą i profesorem ekonomii 🙂. Prowadzę Berrolię – firmę, która produkuje w Polsce luksusowe uchwyty do telefonów. Oprócz tego razem z moją żoną prowadzę babytogo.co, gdzie sprzedajemy stylowe akcesoria dla rodziców.

Doprowadzenie obecnej firmy do pełnej dochodowości zajęło dwa lata. Poprzedniej – rok. W przypadku kilku wcześniejszych pomysłów – nie udało mi się to nigdy. Dlatego wiem, z jakim ryzykiem to jest związane. I jak to ryzyko zmniejszać, by ostatecznie osiągnąć sukces.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak:

  • założyć działalność i jak wymyślić swój pomysł na biznes
  • połączyć pracę na etacie z prowadzeniem firmy
  • najlepiej wykorzystać Twoje atuty do osiągnięcia sukcesu rynkowego

– to ten blog jest dla Ciebie. (Więcej o mnie..)

Moja pierwsza przygoda z crowdfundingiem. Katastrofa czy …?

Categories: Badanie rynku i testowanie pomysłów|

Crowdfunding jest modny. Platformy takie jak Polak Potrafi czy Kickstarter lansowane są jako sposób na sięgnięcie po miliony przez nikomu nieznane firmy, wzorem takich projektów jak Pebble czy Coolest Cooler. Poczytaj, jak mi wyszła realizacja takich marzeń.

Był czerwiec 2016. Obudziłem się z przeczuciem, że coś jest nie tak. Poprzedniego dnia byliśmy u znajomego na grillu i – fakt – wypiłem dwa piwa. Trochę mi się kręciło w głowie, ale kładłem to na karb senności i alkoholu.

Gorzej, że kręciło mi się głowie dalej w poniedziałek rano. Spróbowałem wstać z łóżka, ale od razu tak zakręciło mi się w głowie, że musiałem zrezygnować.

Byłem przerażony. Pierwsza myśl – guz mózgu. (więcej…)

Kiedy warto plotkować? I kiedy to może pomóc Twojemu biznesowi?

Categories: Sprzedaż i marketing|

Zostałem nauczony, że plotkowanie jest złe. Rodzice mówili mi, że świadczy o niskim poziomie i braku kultury.

Dlatego z czasem przestałem plotkować. Skoro miało to stawiać mnie w tak niekorzystnym świetle, to przecież nie będę tego robił. Rozmowy – zarówno towarzyskie, jak i pracowe – stały się takie trochę bardziej suche, ale nic to – myślałem – najważniejsze, to nie plotkować.

Potrzeba było dopiero badań naukowych, żeby mi pokazać, że nie powinienem tak krzywdząco podchodzić do tej jednej z najstarszych społecznych czynności. Że sprawdza się ona nie tylko prywatnie, ale i w budowaniu relacji z klientami. (więcej…)

3 grube błędy na starcie firmy

Categories: Badanie rynku i testowanie pomysłów|

Na podstawie doświadczeń swoich i doświadczeń przedsiębiorców, którym doradzałem, zrobiłem listę 3 błędów, które popełniane są najczęściej przy wypuszczaniu na rynek własnego produktu.

Te błędy wiele kosztowały ludzi, którzy przed Tobą zakładali firmę i próbowali wypuścić na rynek własny produkt. Nie popełniaj tych samych. (więcej…)

Jak zaplanować dzień, żeby osiągnąć więcej w tym samym czasie?

Categories: Osobista produktywność|

Jeżeli jesteś jak większość ludzi, popełniasz jeden błąd w planowaniu zajęć w ciągu dnia. Popełniałem go też – do niedawna. Teraz zastanawiam się, jak to możliwe, że wcześniej nie wpadłem na tak oczywistą rzecz.

Wchodzę do do pracy. Zaczynam dzień od kilku rytuałów – kawa, gazeta, ulubiony portal. Jak dotąd nic złego – przecież taka rozgrzewka jeszcze nikomu nic złego nie zrobiła. Jeszcze rzut oka na Instagram, i można zabierać się do pracy. (więcej…)

Gdzie lepiej sprzedawać swój produkt. Zacząć od Polski, czy od razu za granicę?

Categories: Sprzedaż i marketing|

Sprzedaż mojego wynalazku, jakim są uchwyty Berrolia, jest pasmem zarówno trafionych, jak i złych decyzji. Jedną z najważniejszych, jakie musiałem podjąć, było sprzedawanie od razu za granicę. Czy to był dobry wybór?

Praktycznie każdy wynalazca zadaje sobie pytanie: czy lepiej spróbować sprzedawać swój produkt za granicą, bo tam są bogatsi klienci, czy w Polsce, bo lepiej zna rynek? Opiszę dzisiaj moje doświadczenia, napiszę o tym, jaką podjąłem decyzję i o tym, czy jej żałuję. (więcej…)

Kampania crowdfundingowa produktu. Rozpoczynam case study

Categories: Badanie rynku i testowanie pomysłów|

Czy słyszałeś o ogromnych sukcesach, jakie odniosły na Kickstarterze takie produkty jak smartwatch Pebble czy lodówka Coolest Cooler? Te zupełnie nieznane na początku produkty w kampaniach crowdfundingowych potrafiły zebrać po kilkanaście milionów dolarów. Chciałbyś powtórzyć ich sukces i zawojować świat swoim produktem?

(więcej…)

Czy Twój biznes się uda? Od czego to zależy? Odpowiedzią jest…

Categories: Jak zbudować biznes który zarabia|

Byłeś ostatnio w galerii handlowej? Może nawet dzisiaj. Był w niej punkt sprzedaży akcesoriów do telefonów. Zauważyłeś, że każda praktycznie galeria ma takie miejsce? W większych galeriach potrafią działać dwa lub trzy.

Jak to się dzieje, że marża którą uzyskuje właściciel wystarczy mu na zapłacenie czynszu i opłacenie pracowników? Przecież to nie jest oczywiste. Gdyby klientów było o połowę mniej, taki biznes przynosiłby straty.

A jednak zarabia. Dlaczego? (więcej…)

5 rzeczy, które powinieneś koniecznie zrobić, startując z własnym produktem

Categories: Jak zbudować biznes który zarabia|

Przy okazji rozmów ze startupami często spotykam się z tymi samymi błędami. Przedstawiam dzisiaj krótką listę 5 rzeczy, na które koniecznie warto zwrócić uwagę, startując ze swoim startupem produktowym. Tak, żeby tych błędów nie popełnić.

Jeżeli planujesz wystartowanie z własną firmą, bardzo łatwo wpaść w pułapkę kopiowania dużych firm. I nie ma w tym nic dziwnego. No bo w końcu nikt nie nauczył Cię w szkole, jak powstają produkty i od czego zależy to, czy osiągną sukces rynkowy.

Więc idziesz sobie przez dowolną galerię handlową i widzisz – H&M. Robią takie całkiem fajne ubrania, ale ja umiałbym to zrobić lepiej / taniej / lepiej opisać i sprzedać. I zaczynasz analizować te elementy H&M, które widzisz gołym okiem – logo, materiały, rozmiarówkę. I, mniej lub bardziej podświadomie, skupiasz się właśnie na tych elementach, projektując swoją firmę i swój produkt.

I właśnie jesteś na dobrej drodze do popełnienia całego szeregu błędów, które w efekcie mogą Cię kosztować porażkę.

(więcej…)

Skąd wziąć pomysł na biznes? 5 sposobów na to, jak dobrze zacząć i nie zmarnować szansy

Categories: Skąd wziąć pomysł na biznes?|

Chciałbyś / chciałabyś być swoim własnym szefem? Samodzielnie decydować o urlopach, czasie pracy? Innymi słowy – marzy Ci się własna firma! Tylko skąd wziąć pomysł na biznes? Podpowiadam w dzisiejszym wpisie.

Każdy skuteczny biznes jest połączeniem dwóch części. Żeby działał, musi istnieć na raz:

  • potrzeba, którą zaspokajasz, a za którą idą pieniądze klientów
  • Twoja zdolność do dostarczenia tego, czego klienci potrzebują.

(więcej…)

Jak sprawdzić, czy ktoś potrzebuje Twojego produktu? 4 kroki do sensownego badania rynku

Categories: Badanie rynku i testowanie pomysłów|

Jeżeli zastanawiasz się nad założeniem swojej firmy, pewnie wiele razy obiło Ci się o uszy, że musisz zrobić badania rynku. Albo już takie badanie zrobiłeś/zrobiłaś – i okazało się, że dla decyzji biznesowych niewiele z niego wynikło. Wiesz dlaczego?

Dzisiaj przedstawiam Ci case study i serię 4 kroków, które warto przejść, jeżeli nie chcesz, żeby Twoje następne badanie rynku stało się wielką stratą pieniędzy i czasu.

(więcej…)

Jak wymyślić swój produkt: najlepsze źródła inspiracji

Categories: Skąd wziąć pomysł na biznes?|

Myśl o własnej firmie chodzi po głowie niemal każdemu na jakimś etapie życia. Ostatnio jest szczególny wysyp różnych guru i doradców, którzy namawiają wszystkich wokół do założenia biznesu online. Opowiadają przy tym, jak to zarobili pierwsze dwa, trzy, dziesięć albo sto milionów sprzedając kursy, ebooki i inne webinary. Ale czy to jest faktycznie droga dla każdego? Czy to jest droga dla Ciebie?

W tym wpisie spróbuję przekonać Cię, że produkty online nie są wcale jedyną ścieżką do własnej, zarabiającej firmy. Nie mam nic przeciwko produktom online, ale przecież nie każdy z nich korzysta. Ba, jakieś 99% budżetu domowego wydajemy na produkty zdecydowanie offline: jedzenie, ubrania, gadżety, mieszkanie. Produkty online stanowią margines.

To po co nastawiać się margines wydatków typowego klienta, skoro lepiej zaoferować mu rzeczy, które i tak musi gdzieś kupić?

(więcej…)

Jak zapanować nad listami zadań? Mój sprawdzony sposób

Categories: Osobista produktywność|

Chwilę temu przestałem korzystać z listy zadań. Serio. Moje listy zadań rosły z każdym dniem. Przez ostatnie dziesięć lat przetestowałem chyba każde możliwe rozwiązanie – od karteczek, przez planery, po wszelkie typy i rozmiary aplikacji na telefony i komputery. I coś we mnie pękło.

Zdałem sobie sprawę, że lista zadań wcale nie zwiększa mojej produktywności. Wręcz przeciwnie. Postanowiłem wysadzić to wszystko w powietrze i od nowa podejść do własnego czasu. Z dobrym skutkiem.

(więcej…)

Jak stworzyłem Berrolię. Część 2: Pierwszy pomysł i pierwsza porażka

Categories: Skąd wziąć pomysł na biznes?|

W pierwszej części mówiłem o tym, skąd wzięła się potrzeba stworzenia Berrolii. Tym razem opowiadam o tym, jaka była pierwsza wizja produktu i co doprowadziło do jej zupełnej zmiany. A także o tym, jak twórczo wykorzystać badania rynku.

Potrzeba wożenia telefonu w samochodzie, używania nawigacji i – co najważniejsze – jego ładowania w trakcie jazdy, jest dla mnie oczywista. Brak dobrych rozwiązań w sklepach doprowadził mnie do pomysłu, żeby samemu coś takiego zrobić. Niby robiłem produkt dla siebie, ale od początku świtał mi pomysł, że chciałbym też go sprzedawać i stworzyć wokół pomysłu własną markę.

(więcej…)

Ile docelowo może kosztować bitcoin?

Categories: Inwestowanie i inne sposoby na zarabianie|

A ceny kryptowalut rosną, rosną i rosną… W ciągu ostatniego roku kurs wzrósł ośmiokrotnie, chociaż przed ostatnią korektą maksymalny wzrost od początku 2017 był prawie dwudziestokrotny. Czy to szaleństwo ma jakiś koniec? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie, posiłkując się twardymi prawami ekonomii.

Tydzień temu pisałem o tym, jak się tworzą bańki spekulacyjne i czy są warunki do tego, żeby bitcoin był taką bańką. Do ostatecznej odpowiedzi na to pytanie potrzebujemy jeszcze jednej rzeczy: wyceny fundamentalnej bitcoina. Inaczej mówiąc, zmierzymy się z tym, skąd się bierze tzw. wewnętrzna wartość pieniądza i ile ta wartość może wynosić w przypadku kryptowalut. Dopiero wtedy można podejść do pytania, czy te wzrosty to klasyczna bańka, czy zwykłe zyskiwanie ceny przez aktywo, które jest teraz skrajnie przecenione.

(więcej…)

Czy bitcoin to bańka spekulacyjna?

Categories: Inwestowanie i inne sposoby na zarabianie|Tags: , , |

Chcesz zarobić na bitcoinie i nie wiesz, jak zacząć? Słyszałeś, że koleżanka zarobiła jesienią na samochód, inwestując w bitcoina? Może właśnie życiowa okazja przepływa Ci koło nosa? A może właśnie masz podjąć najgorszą decyzję inwestycyjną w swoim życiu i stracić na kryptowalutach dziesiątki tysięcy? Zanim zdecydujesz, który z tych scenariuszy jest Twój, posłuchaj historii inwestora.

(więcej…)

Polskie produkty premium, czyli Hakerzy Rzemiosła

Categories: Hakerzy Rzemiosła|Tags: , , , |

Rzemiosło nie kojarzy się u nas najlepiej. Raczej z pijanym szewcem, niż z wysoką jakością. Jednak równocześnie wiele osób jest zmęczonych masowymi produktami z Chin. Szukają czegoś więcej, co powoduje, że jest coraz większy popyt na solidne produkty, wytwarzane ręcznie w małych seriach. Sam prowadzę biznes w oparciu o taki właśnie model. Ma on kilka zalet jako pomysł na pierwszą firmę. Poza tym ma on w Polsce bardzo dobre warunki do tego, żeby przynieść zysk.

Rozejrzyj się wokół siebie. Otacza Cię mnóstwo przedmiotów. Ile z tych rzeczy powstało w Chinach? Pewnie wszystkie, lub przynajmniej 90%. Składa się na to wiele przyczyn: niższe koszty produkcji, doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Czy wiedziałeś, że na przykład nie da się już w tej chwili wyprodukować plastikowej lalki nigdzie poza Chinami? Kiedyś było na świecie wiele fabryk robiących plastikowe lalki. Jednak różnice kosztów były tak ogromne, że wszyscy przenieśli swoje fabryki na Daleki Wschód. Ostatni specjaliści dawno przeszli na emeryturę i teraz już nigdzie poza Chinami nie ma osób, które wiedziałyby jak wyprodukować dobrą jakościowo plastikową lalkę. To tylko jeden przykład.

(więcej…)

3 niezbędne składniki dochodowej działalności

Categories: Jak zbudować biznes który zarabia|Tags: , , |

Pomysł na biznes to nie tylko to, jak ma wyglądać Twój produkt lub jak wyobrażasz sobie usługę. Przeczytaj, co składa się na pomysł na biznes i jak w głowie ułożyć sobie poszczególne części!

Jedno z moich doświadczeń to napisanie aplikacji na telefony z Androidem. Był to, jak na tamten czas, rewolucyjny kalendarz z listą zadań. Wtedy (rok 2011) smartfony były już popularne, ale aplikacje do nich dopiero raczkowały. Przynajmniej, jak na dzisiejsze standardy.

Pomysł był trafiony i dobrze wpisał się w moment, o czym świadczą sukcesy aplikacji, które również wtedy wchodziły na rynek. Programy takie jak Wave czy ZenDay również łączyły w funkcjonalny sposób kalendarz i zadania. Twórcy tych aplikacji wyszli, podobnie jak ja, z założenia, że terminy w kalendarzu i zadania na konkretny dzień to dwie części tej samej układanki i nie mogą być rozdzielone.

Kłopot w tym, że gdy już powstała aplikacja gotowa do wypuszczenia do Google Play, nie bardzo wiedzieliśmy, co dalej :). (więcej…)

Mędrzec czy kochanka, czyli 12 typów osobowości marki

Categories: Sprzedaż i marketing|Tags: , , , , |

Jeżeli, tak jak ja, nie jesteś urodzonym marketingowcem, ten temat może w Tobie wywołać wzruszenie ramionami. Jeszcze bardzo niedawno sam tak podchodziłem do tego tematu. Że to takie sobie rzeczy dla działów marketingu w korpo. I wiesz co? Myliłem się.

Dzisiaj opowiem Ci, jak radykalnie zmniejszyć wysiłek, który wkładasz w marketing. Dowiesz się:

  • jak zaoszczędzić połowę czasu na działaniach marketingowych,
  • po co Ci osobowość marki i jakie są jej rodzaje,
  • które osobowości nadają się dla początkującej firmy – bo nie wszystkie się nadają.

Zapraszam!

(więcej…)

Konsultacje online gratis!

Categories: O mnie i o blogu|

Dla pierwszych 5 osób, które się do mnie zgłoszą na maila michal@zarabianienasniadanie.pl oferuję całkowicie darmowe 60 minut konsultacji – online przez Skype lub stacjonarnie w Łodzi.

Konsultacje dotyczyć będą:

  • tego, czy Twój pomysł na biznes przyniesie zysk
  • tego, czy jesteś w stanie go zrealizować,
  • oraz, co trzeba zrobić, żeby połączyć pracę etatową z realizacją własnego pomysłu.

A teraz wszystko to, co w umowach kredytowych pisze się drobnym drukiem 🙂 (więcej…)

O tym, jak szukałem idealnego uchwytu do telefonu – i co z tego wynikło

Categories: Berrolia czyli o mojej firmie, Skąd wziąć pomysł na biznes?|Tags: , , , , |

To jest pierwszy mój wpis wideo na tym blogu.

Zaczynając prowadzić bloga, nie wiem, która forma przekazu jest najlepsza. To pytanie dotyczy każdego nowo zaczynanego biznesu. (Tak, blog również jest biznesem!)

Która forma dotarcia jest najlepsza? Gdzie są moi klienci? Na Facebooku? Na Twitterze? Na YouTubie? A może słuchają podcastów? Ja również muszę sobie odpowiedzieć na to pytanie. (więcej…)

Jak stworzyłem uchwyt Berrolia. Część 1: Potrzeba oraz analiza konkurencji

Categories: Berrolia czyli o mojej firmie|Tags: , , , , , |

Zacznij swój biznes od pomysłu. Być może jakiś pomysł już masz. Jeżeli nie, to spokojnie poczekaj. Z doświadczenia wiem, że jeżeli gdzieś daleko w tyle głowy chodzi Ci myśl o założeniu firmy, to pomysły znajdą się same.

Oszczędzę Ci mądrych porad typu „rozejrzyj się wokół siebie” albo „czego potrzebuje Twoja sąsiadka”. To bzdury, które dobre są do amerykańskich podręczników o osiąganiu sukcesu w trzy dni.

Po prostu poczekaj na pomysł. I notuj. Możesz notować w telefonie, możesz nosić ze sobą notes. Ważne, żebyś nie zaprzątał sobie głowy za długo jednym pomysłem, tylko zapisał – i szedł dalej.

Jak już tych pomysłów będzie dużo, to z czasem podpowiem Ci, jakie są sposoby na ich odsianie i weryfikację.

A na razie, żeby umilić Ci czekanie i podpowiedzieć przykład z życia, opowiem, jak rodził się mój pomysł na uchwyty do telefonu.

(więcej…)

O mnie i o blogu

Categories: O mnie i o blogu|Tags: , , , , , , |

Cześć! Nazywam się Michał Mackiewicz. Jestem przedsiębiorcą, ekonomistą i pasjonatem doprowadzania rzeczy do końca.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się

  • jak wymyślić swój pomysł na biznes
  • jak łączyć pracę na etacie z realizowaniem się jako przedsiębiorca
  • jak znaleźć i wykorzystać Twoje największe atuty
  • jak doprowadzić pomysł na produkt do sukcesu rynkowego.
  • i jak radzić sobie z porażkami

– ten blog jest dla Ciebie.

Uważam, że najważniejsze jest własne doświadczenie. Ja swoje zdobywałem, prowadząc własne firmy. Jedne z nich okazały się oszałamiającym sukcesem, inne sromotną porażką. Moje doświadczenia to: (więcej…)

Michał Mackiewicz

Cześć! Nazywam się Michał Mackiewicz. Łączę teorię z praktyką. Praktyką - bo od 11 lat prowadzę własne firmy. Teorię - bo jestem naukowcem-ekonomistą. Na blogu opowiadam, jak rozpocząć działalność i jak przetestować pomysł na biznes. I jak zarabiać pieniądze na rozmaite sposoby 🙂 (Więcej o mnie..)

zBLOGowani.pl